Den vanligaste frågan vi ställer till våra kunder är:
”Hur innovativ är er verksamhet?”
Samma fråga ställer SIQ, lite med samma syfte. Vi bad Michael Wester Marknadschef på SIQ att berätta hur de tänkte kring sin utmärkelse Quality Innovation of the Year”. De sysslar ju med Kvalitet?
Vad är Quality Innovation of the Year?
”Quality Innovation of the Year ger möjligheten att mäta krafterna och få feedback på hur väl en innovation står sig. Med denna tävlingsform vill vi stimulera till fler innovationer i Sverige. Vi gör det genom att hitta och visa upp företag som är riktigt innovativa”
Hur går det till rent praktiskt?
”Det är ett samarrangemang mellan kvalitetsinstituten i flera europeiska länder, däribland Finland och Sverige, med en enkel tävlingsform som ger företag och organisationer i länderna möjlighet att mäta sig mot omgivningen och få feedback på hur deras innovationer står sig. Det kan dessutom leda till ökad synlighet och annan belöning, bl.a. deltagande i en internationell innovations konferens.”
Blir det inte väldigt industritunga deltagare och mycket skruv och mutter bland vinnarna?
”Vinnarna från tidigare år har haft stor spridning gällande innovationens innebörd och kommer från vitt skilda branscher. Det har t ex. handlat om en ny affärsmodell, ett nytt arbetssätt, en ny tjänst mm. En tydlig gemensam nämnare är att dessa innovationer är resultatet av en medveten systematik och att de utgår från ett identifierat kundbehov”
De som inte vinner, hur uppmärksammar ni dem?
”Alla som kandiderar med ett bidrag får en feedback. För några väntar en trevlig belöning förutom chansen att visa upp sin verksamhet i nya sammanhang”
Avslutningsvis påminde Michael om att:
Ta del av tävlingens instruktioner på www.siq.se och missa inte att komma in med ert bidrag, senast den 30 september. ”