Det talas mycket om Open Innovation just nu. Fler och fler företag låter idag kunder och andra ”utomstående” delta i innovationsprocessen för att få fram fler och bättre idéer. Enligt Andrew King och Karim R. Lakhani vid Harvard Business School, som länge studerat hur amerikanska företag använt sig av Open Innovation, finns det mycket att vinna på det här sättet att arbeta. Men för att lyckas finns det en del man bör tänka på.
Att generera idéer
En vanlig form av Open Innovation är att man utlyser tävlingar där utomstående får bidra med idéer. Idéer som utvecklas vidare till färdiga produkter eller tjänster belönas. Även om den generella kvaliteten på idéerna ibland sjunker, ökar möjligheterna att hitta den där riktigt annorlunda, banbrytande idén. Och det är ofta just den idén som kan leda till stora konkurrensfördelar. Den tekniska utvecklingen de senaste 15 åren har medfört helt nya möjligheter att genomföra kampanjer av det här slaget och det finns många exempel man kan lyfta fram. För några år sedan använde sig t.ex Fiat av en online-plattform för att samla in över 11.000 idéer från 17.000 kunder. Resultatet blev den hyllade konceptbilen Mio.
Open Innovation berikar även innovationsprocessen genom att man för in människor med olika bakgrund och kunskap i arbetet. För det är inte alltid de med mest kunskap inom området som sitter på de bästa idéerna. Ett bra exempel på det här är en satsning Harvard Medical School gjorde för några år sedan. Skolan utlyste en internationell tävling för att hitta nya behandlingsmetoder för typ-1 diabetes. Man fick in 190 idéer och bland de 12 vinnarna fanns flera personer med endast lite eller ingen tidigare erfarenhet av diabetesforskning. Enligt King och Lakhani förvånas ofta företagsledare över att utomstående kan komma med så bra idéer.
Något man givetvis måste tänka på är att göra det attraktivt för deltagarna att dela med sig av sina idéer. Idag finns flera Open Innovation-plattformar online som företag kan hyra in sig på och som säkerställer att deltagarna blir rättvist behandlande (och kompenserade). En annan viktig sak är att försöka bryta ner frågeställningen eller problemet i mindre beståndsdelar. Om problemet är för stort blir arbetsinsatsen också större för deltagaren. Det gäller alltså att hitta ”rätt” storlek på problemet.
Att utvärdera och välja ut idéer
En lyckad innovationsprocess består dock inte bara av att samla in idéer. En lika viktig del är att utvärdera och välja ut vilka idéer som är bra. Fler och fler företag öppnar idag upp även den här delen av processen. Detta är, enligt King och Lakhani, särskilt bra när det gäller produkter som används på många olika sätt. Genom att studera inte bara vilka idéer de utomstående kommer med, utan även hur dessa idéer bedöms av andra deltagare kan ge helt ny kunskap om hur man kan utveckla befintliga, men också skapa helt nya produkter.
Även i branscher där kundernas behov snabbt förändras kan det vara värt att låta utomstående delta i processen att välja vilka idéer som är bäst. En sådan bransch är naturligtvis klädbranschen. Ett exempel är Threadless, ett företag som gör T-shirts, väskor och andra klädesplagg, som varje vecka får in över 800 design-idéer för olika produkter. Kunderna får själva ge de olika produkterna betyg. Av de hundra mest populära producerar sedan företaget ett tiotal och designern får en andel av vinsten. Det har visat sig vara en mycket lyckad affärsmodell.
Att våga dela med sig
Traditionellt sett har företag hållt hårt i patent och annat upphovsrättskyddat material och sett detta som sitt främsta vapen för att konkurrera med andra företag. Men detta börjar luckras upp. IBM har t.ex startat ett labb tillsammans med några av sina konkurrenter (bland annat Toshiba och Samsung) med målet att få fram nya sorters integrerade kretsar. Alla företagen som är inblandade delar med sig av sina patent och sin kunskap. Den gemensamma kunskapen gör att man kan ta fram nya och bättre produkter. Framtidens företag måste, enligt King och Lakhani, fråga sig vad det egentligen är man sysslar med och vara öppna för nya typer av affärsmodeller.
Vi på Realize har jobbat länge med att hjälpa företag tänka om och tänka nytt. Varför inte öppna upp för nya idéer i en stimulerande miljö med erfarna facilitatorer och beprövade metoder? Boka in en dag hos oss i Idéfabriken så tar vi oss an era kreativa utmaningar tillsammans.
Ring oss nu på 031 – 760 54 00, eller maila, så berättar vi mer.
Image courtesy of Flickr user mattbraga. Images courtesy of Threadless.