För två veckor sedan skrev vi om Southwest Airlines framgångssaga och lyfte fram några av de saker som gjort dem så framgångsrika, både bland sina kunder och sina anställda. Men hur ser deras affärsmodell ut i praktiken och vad kan man lära sig av den?
När vi på Realize hjälper företag analysera och tänka nytt kring sina affärsmodeller, använder vi oss bland annat av Business Model Canvas för att visualisera och diskutera modellens olika delar.
Så här ser Southwest Airlines affärsmodell ut uppställd i Business Model Canvas:
Southwest Airlines kärna består i att erbjuda direktflygningar inom USA till lägsta möjliga pris och med största möjliga upplevelse för resenärerna. Från denna grundidé har företaget genom åren utvecklat en enkel men väl fungerande affärsmodell.
Modellen kännetecknas av höga volymer med små marginaler. För att kunna hålla sig lönsamma krävs således en noga uttänkt modell för att hålla nere kostnaderna. En av de viktigaste faktorerna är en hög uttnyttjandegrad av resurserna. Man flyger t.ex endast med en sorts plan, nämligen Boeing 737, vilket reducerar kostnader för såväl pilot-träning som underhåll och säkerhet. Men först och främst gäller detta företagets anställda. Genom att ge de anställda gedigen utbildning för att kunna utföra flera olika arbetsuppgifter och göra allt för att de ska trivas får man ut mer av varje anställd.
Detta speglas även i affärsmodellen. ”Company Spirit” är en av företagets nyckelresurser. Denna unika ”laganda” har gjort att företaget idag har det högsta antalet sökande för varje position av alla amerikanska företag. Sedan 1973 får de anställda även dela på 8% av vinsten. Tanken är att främja lagandan och känslan av att alla i företaget strävar mot samma mål. Dessutom arbetar företaget nära med fackliga organisationer, som inte ses som fiender utan som viktiga samarbetspartners. De fackliga avtalen ses som en nyckelresurs.
För att hålla nere sina kostnader ytterligare flyger Southwest Airlines främst från mindre flygplatser, man har hållit extra-tjänster till ett minimum, och arbetar endast med utvalda partners för biljettförsäljning.
Med få, och tydliga, mål och en avskalad affärsmodell har Soutwest Airlines lyckats befästa sin ställning på marknaden och hållt sig lönsamma. Många andra flygbolag i USA har försökt imitera Southwest Airlines affärsmodell, men än så länge är det inte någon som riktigt lyckats.
Vad kan ert företag lära sig av Soutwest Airlines affärsmodell?
Vill ni tänka nytt kring er befintliga, eller utveckla en helt ny, affärsmodell? Boka in en dag hos oss på Idéfabriken så tar vi oss an er affärsmodell! Ring oss på 031-760 54 00 eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ditt företag.