Den som befann sig i Göteborg över sommaren kan knappast ha missat någon av de många ”foodtrucks” som stod utplacerade runt om i staden. I små lastbilar, husvagnar och folka-bussar som omvandlats till rullande minirestauranger serverades allt från pulled pork, burritos och hamburgare till peruansk ceviche och vegetariska rätter från Etiopien. (Eller mexikanska smårätter som på bilden till vänster).
Foodtrucks är en stark trend i USA just nu och lär bli så även i Sverige. Under en provperiod på 14 månader har 10 olika koncept tilldelats tillstånd av Göteborgs Stad att sälja mat på ett tjogotal platser runt om i staden. Syftet är att ”ge stadens boende och besökare en förhöjd upplevelse av stadens matutbud”. Varje foodtruck får bara stå fyra timmar åt gången per plats. Detta skapar stor variation. En dag korv, nästa dag mexikansk fisk-taco.
Men foodtrucks handlar inte bara om mat. Dessa minirestauranger på hjul kan även lära oss en hel del om kreativitet och innovation.
Foodtrucks är ett exempel på det som brukar kallas pop-up business, ett begrepp som myntades 1999 av företaget Vacant i Los Angeles. Företaget, som specialiserat sig på utförsäljning av mindre, exklusiva klädesmärken, hade en kundkrets som ofta reste stora avstånd för att handla hos dem. Istället för att ha en bestämd lokal kom någon på företaget på idén att låta affären ”poppa upp” på olika ställen i staden under några timmar i enklare, temporära lokaler. Det visade sig vara en bra idé. Vacants affärsidé var naturligtvis väl lämpad för detta, men fler och fler företag insåg möjligheterna och började experimentera med temporära lokaler.
I Detroit, som slogs hårt av finanskrisen 2008, har pop-up-business varit ett sätt för nya företag att experimentera och testa nya affärsidéer utan att behöva ta så stora risker. Foodtrucks har t.ex funnits länge här. När de stora och medelstora företagen flydde från staden i krisens kölvatten insåg politikerna att man behövde hitta sätt att stimulera mindre, nystartade företag. Man lät småföretag ”låna” lokaler under kortare tidsperioder, tillät försäljning av mat utan serveringstillstånd och förenklade regelverket för att starta nya företag. Allt detta har gjort att Detroit fungerat som ett slags inkubator för nya typer av affärsverksamheter. Många koncept har naturligtvis dött längs vägen men eftersom riskerna varit relativt låga har det kanske inte gjort så mycket. Många företag som idag är framgångsrika i Detroit har dragit nytta av detta klimat i ett tidigt stadium.
Men pop-up-business handlar inte bara om att hitta nya sätt att sälja sina produkter. Det kan också handla om att knyta starkare band till sina kunder och skapa en känsla av exklusivitet. Under 2004 placerade t.ex det franska klädmärket Commes de Garçon ut små ”guerilla shops” i några utvalda storstäder runt om i världen, bl a i Stockholm. I små lokaler utan skyltfönster, som ofta var svåra att hitta, såldes ett litet utbud av exklusiva produkter under en kortare period. Projektet drog inte in några stora pengar men det skapade en ny relation till kunderna och intresse för märket.
Pop-up business har kommit för att stanna och vi lär få se foodtrucks på Göteborgs gator även nästa sommar. Projektet har varit en stor succé. Här är några saker vi kan lära oss från Foodtrucks vad gäller innovation:
Experimentera och testa i liten skala.
Innovation handlar inte bara om bra idéer och kunskap. Det handlar lika mycket om att testa sina idéer, experimentera och lära sig från sina misstag. För att lyckas gäller det att skapa rätt förutsättningar för att kunna göra detta utan att riskerna är alltför stora. Foodtrucks är flexibla. Om försäljningen inte går bra på en plats kan man testa en ny. Om en viss rätt inte säljer bra kan man snabbt testa nya recept och få direkt feedback.
Ramarna stimulerar kreativiteten.
För att kunna servera mat med hög klass, tillagad och serverad på en så liten yta, krävs kreativitet och nytänk. Man måste fundera på hur man kan använda utrymmet (och fordonet i sig) på finurliga sätt.
Hitta kärnan.
När man väl har hittat en idé man vill prova gäller det att renodla och förenkla. Foodtrucks har alla en tydlig niche och säljer endast ett fåtal, väl genomtänkta rätter. Det handlar om att hitta sätt att göra EN sak riktigt bra.
Ut på gatan!
Vänta inte på att kunderna ska komma till er, bege er till dem istället.
Många nya affärskoncept har rullat ut från vår innovationssatsning Idéfabriken. Vad har ni för idéer som ligger och kokar i ert företag? Varför inte ta reda på detta tillsammans med några av Sveriges mest erfarna kreativitetsfacilitatorer. Hör av dig till oss nu på telefon 031-760 54 00, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.