Det amerikanska affärsmagasinet Fast Company presenterade nyligen sin årliga lista över de 50 mest innovativa företagen det senaste året. Överst på listan hamnade, kanske föga förvånande, Google. Det är länge sedan Google endast var en sökmotor. Förutom Google Glass och Google Driverless Cars, investerar Google idag även stora summor i en rad olika projekt. Två exempel är Calico, ett forskningsprojekt med målet att förstå de biologiska mekanismerna bakom mänskligt åldrande, och Google Now, en applikation som påminner en om när ens favoritband spelar, eller när ens inbokade tåg går, innan det är för sent.
På listan finns även företag som Netflix, Dropbox och AirBNB. Ett företag som tagit sig in på topp tio du kanske inte känner till är det kinesiska mobilföretaget XIAOMI. Företagets VD Lei Jun jämförs ofta med Steve Jobs, men Jun har en helt annan strategi än Apple. XIAOMI:s telefoner säljs med ytterst liten marginal. Fokus ligger istället på intäkter från mjukvara. Den första upplagan av en av de nya modellerna förra året på 100.000 enheter sålde t.ex slut på 2 minuter. Imponerande med tanke på att företaget endast funnits i tre år.
Så vad kan vi då lära oss av de här företagen vad gäller innovation? Vilka är trenderna just nu? Här är tre av de viktigaste:
Hitta och använd global kompetens
Att bygga bra plattformar för innovation och locka till sig talanger globalt är viktigare än någonsin. Några som visat på kraften i att knyta till sig utländsk kompetens för att skapa banbrytande innovationer är teknik- och innovationscentret iHub i Kenya. iHub har på kort tid växt till en Silion-Valley-liknande smältdegel för forskare från hela världen och har idag över 15 000 medlemmar. iHub har redan spottat ur sig ett 150 tal nya företag och inspirerat till liknande projekt i Tanzania och Uganda.
En annan del av världen som lockar till sig fler och fler internationella företag är Indien. VINNOVA höll nyligen ett seminarie om innovation i Indien, som snabbt utvecklats från ett land som knappt fanns på kartan vad gäller innovation, till att bli en innovationsmetropol. Genom en rad satsningar på olika innovationsprojekt har Indien snabbt blivit en attraktiv samarbetspartner för europeiska företag som vill satsa på innovation.
Hållbarhet blir allt viktigare
Ett företag som väckt stor uppmärksamhet under 2014 är Tesla Motors, som tagit elbilen till helt nya nivåer och återigen satt hållbarhet på kartan. Men Tesla motors är inte det enda företaget som satsar stort på hållbarhet just nu. Andra exempel är jeansjätten Levis, som är på god väg mot målet att producera 100% av sina kläder av återvunna material, och transportföretaget FedEx som helt gått över till hybridbilar för sina längre transporter. Kunder ställer idag helt andra krav på hållbarhet och företag som vill konkurrera långsiktigt måste göra hållbarhet till en central del i deras innovationssatsningar.
Passionerade kunder
Att skapa kunder som inte bara gillar ens företag, utan som älskar det är en tydlig trend 2014. Få företag har lyckats så bra med det här som amerikanska actionkamera-företaget GoPro. Genom en rad olika projekt i sociala medier och genom att förse ledande actionsportstjärnor med sina kameror har GoPro lyckats bygga upp ett helt unikt community av passionerade användare som lägger upp filmer, delar och kommenterar. Anledningen till att GoPro helt och hållet dominerar på actionkamera-området är inte att de har den bästa produkten. Sony och andra företag har även de bra actionkameror. Det handlar helt och hållet om att skapa passionerade kunder. Framtidens innovation kommer med all säkerhet handla ännu mer om att bygga communities.
Vilka trender ser ni inom er bransch? Och vad innebär dessa trender för ert företag? Varför inte boka in en dag hos oss på Idéfabriken, så tar vi oss en titt i spåkulan tillsammans! Vi har dessutom en rad kul och effektiva verktyg för att få igång kreativiteten och ta oss an era kreativa utmaningar. Ring oss nu på 031-760 54 00 eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag.