Det var med stor förväntan som 140 personer bänkande sig för en interaktiv föreläsning om Business Model InnovationHur ser egentligen Skypes affärsmodell ut? Det var en av uppgifterna som Dr Alexander Osterwalder gav de drygt 140 personer som anmält sig till en av året mest spännande föreläsningar i Göteborg.
Skype var bara ett av ett 10-tal exempel som fick hjärnorna att spinna denna eftermiddag i kreativitetens tecken. Trots alla fantastiska hjälpmedel och modeller som presenterades för att ta sig an sin egen affärsutveckling och utmana sig själv så blir huvudbudskapet:
Som affärsutvecklare måste du se dig själv som en designer. En designer provar många olika koncept och idéer, en del enkla att förstå en del närmast provocerande. Att fastna i trygga sätt att göra affärer leder alltid till stagnation, tillbakagång och kanske tom att man som företag försvinner från marknaden. För att travestera Paul Simon: the problem is all inside your head.
Många av deltagarna ville veta mer om Idéspelet som den kreativa motorn som skapar nytänkande och provocerar tankarna ut på nya stigar. Vi kan konstatera att slaget om framtidens kunderna kommer att handla om hur man bygger sin affärsmodell.
Vi på Realize ser med tillförsikt framtiden an. Vi ligger i vinnarhålet.