Tiden för gigantiska kundundersökningar är nog förbi. Idag krävs ett mycket mer intimt samarbete med dina tilltänkta kunder. Det är dags att låta användarna på allvar få bidra med sina funderingar och idéer om hur ditt erbjudande kan utvecklas. Arbetssättet kallas på nysvenska för ”användarorienterad innovation” och på Innovation In Mind konferensen i Lund i september
presenterade Nikolaus Franke sin forskning på området.
I enkla ordalag handlar det om fyra steg:
- Välj ut de 3-4 mest signifikanta trenderna för din affärsverksamhet
- Hitta rebellerna inom varje trend dvs. de som tänjer gränserna och bryter ny mark. Ofta är de betraktade som ”nördar” och kompromisslösa.
- Hitta ”analogous markets” till just din verksamhet dvs. icke-konkurrenter som t.ex. också sysslar med säkerhetsprodukter fast inom ett helt annat tillämpningsområde
- Bjud in representanter från båda kategorierna att tillsammans med din egen personal genomföra en 2-3 dagars workshops kring ditt företags affärsutveckling.
Franke redovisade häpnadsväckande statistik att antalet banbrytande idéer kring produkt, marknad, affärsmodell osv. ökande dramatiskt. Idéerna var inte bara banbrytande utan även möjliga att genomföra inom en relativ kort tidsperiod med ökad konkurrenskraft för företaget.
Mer om Nikolaus Franke –> Här