Tyskland har gjort det, USA har ökat försäljningen med 30% och det finns många andra exempel.
Det vi talar om är den så kallade skrotningspremien för äldre bilar när du köper en ny miljövänlig. Ett lovvärt initiativ ur många aspekter men finns det verkligen inga andra mekanismer än pris som kan få oss att öppna på plånboken.
Försäljning handlar ju om att analysera kundens behov och förstå vilkabeslutskriterier varje enskild individ har och utifrån det erbjuda rätt alternativ. Försäljning handlar ju om att lotsa kunden till ett beslut som kunden fattar, för att han/hon vill det. Och med bibehållen lönsamhet för den säljande parten, annars blir det inte så mycket business i framtiden.
Bara det faktum att kunderna redan idag är så fokuserade på att tänka miljö borde vara ett gyllene tillfälle att hitta nya infallsvinklar i säljprocessen. Visa dina barn att du bryr dig, skapa en trend i ditt bostadsområde, be din arbetsgivare att använda miljön som ett argument i sin affärsverksamhet, skapa ett nätverk av medvetna bilister och dela med er av era kunskaper osv osv.
Det enda som krävs är lite nytänkande kring de gamla vanliga situationerna.
Att låta någon annan göra jobbet ( i det här fallet staten) är ingen bra investering för framtiden. Konkurrensen minskar inte framgent och vi måste lära oss att sälja.
Jag tror att det handlar om att tänka nytt i kundmötet. Nya sätt att bemöta kunderna, nya argument och framför allt nya sätt att presentera det du har att erbjuda så att det möter den aktuella behovet och framstår som ett bättre alternativ än konkurrentens.
Det är en enorm skillnad på att få en order och att sälja. I bilbranschen verkar det förra fortfarande gälla. Hörde en intervju med representanter för bilbranschen som med stolthet redogjorde för att orderingången ökat. Märk väl- inte försäljningen utan orderingången. I mitt huvud dök bilden upp av ett gäng kontrakt som vandrade in genom dörren till bilhallen, vinkade glatt till säljaren och frågade var de skulle arkivera sig. Men det var som sagt i mitt huvud den bilden dök upp.
Vi har coachat och utbildat i hur man tänker kreativt i över 10 år. Här kan du läsa mer om hur du kan bli en mer kreativ säljare.