Om arbetsplatsen är en kreativ miljö kan kreativiteten ta sig nya uttryck där men det är oftast inte den miljö som medarbetarna svarar att de känner sig mest kreativ på. Vi var idag på Busfabriken i Halmstad där vi höll ett frukostmöte som mynnade ut i nya miljöer för idémöten. Varför inte ta nästa idémöte i köttdisken i den lokala matbutiken?
När man jobbar med annorlunda saker, bör man också nyttja annorlunda miljöer. Detta var något som väckte intresse för de tjugotalet företagare som samlades tidigt i morse för att delta på frukostmöte med Connect Väst och Realize.
De företag som tycker att kreativitet är viktigt bör fundera på var medarbetarna känner sig mest kreativa. Svaret är sällan på jobbet. De annorlunda miljöerna krävs för att öppna våra sinnen och främja det nya. Varför inte göra som en av våra kunder så finurligt kom på- arrangera ert nästa idémöte i köttdisken i den lokala matbutiken.
Ett idémöte saknar dock värde utan relevant innehåll, så även för kreativa miljöer som Busfabriken. Men gemensamt med lek, humor, lust och glädje måste innovationssatsningar innehålla uppmuntran, motivation och inspiration för att väcka medarbetarnas vilja att bidra. Olika miljöer är en typ av stimuli, kreativa verktyg såsom Idéspelet en annan.
Morgonens träff bjöd även på insikter kring innovationstrender. Allt viktigare blir att vara unik på sättet att utföra saker, inte bara att utveckla den bästa produkten. Ett sätt att få den överblick som krävs är arbeta med Alexander Osterwalders Business model Canvas. Modellen möjliggör en holistisk syn på ett företags affärer, för att kunna identifiera potentiella nya affärsmöjligheter.
Realize AB arbetar med affärskreativitet. Vi hjälper våra kunder att skapa konkurrenskraft och affärsnytta genom att tänka nytt. Vi släpper loss och utvecklar medarbetarnas förmåga till kreativt tänkande inom hela företaget. Kunden använder oss på två sätt, antingen som mötesledare av kreativa workshops eller som utbildare. Kunden lär sig kreativa tekniker, verktyg och metoder och skapar en bestående innovationsförmåga. Vi har arbetat med allt ifrån börsbolag till reklambyråer. Totalt har vi lett 360 workshop i över 100 företag och utbildat mer än 7 500 personer samt utvecklat flera egna produkter sedan starten 1998. Ytterligare information finns tillgänglig på www.realize.se