Hållbarhet är för mig starkt förknippat med uthållighet, att planera sina resurser så att de räcker hela vägen in i mål. I sportens värld ser vi ofta att någon deltagare överskattar sina resurser och startar i ett alldeles för högt tempo för att på slutet se konkurrenterna smita förbi och passera mållinjen först. De organisationer som blir bäst på att ta hänsyn till jordens ändliga resurser i sin affärsverksamhet blir de riktigt stora vinnarna i framtiden. Vi på Realize AB hjälper företag med deras innovationsarbete. Vi och de har enorma utmaningar framför oss men också oändliga möjligheter. Nedan får du vår syn på innovation och hållbarhet.
Förbruka inte mer resurser än du skapar
I generella termer handlar det om att inte förbruka resurser i högre takt än vi kan nyskapa. I ett företags – innovationsperspektiv bör detta gälla på alla nivåer. Resurserna i ett företag är allt ifrån de anställda, maskiner och inventarier till marknadsandelar och kundens förtroende för oss.
Låt efterfrågan styra!
Vilka är våra viktigaste utmaningar just nu
Innovationsverksamheten måste vara en naturlig del av vardagen, något som alla tänker på och bidrar till. Om innovationsarbetet blir något som man tar till i kristider eller begränsar till en årlig höstkickoff skapar man ingen uthållighet och man förbrukar t.ex de anställdas resurser i högre grad än de fylls på. Alla har vi ju någon gång funderat: Vad blev det av alla de idéer och förslag som vi tog fram på senaste mötet? Med de tankarna i sinnet förbrukas snart både motivation, inspiration och viljan att anstränga sig för att utveckla den egna verksamheten.
I vår värld är fokus för innovationsarbetet avgörande. Vilka är de just nu viktigaste utmaningarna som vi ska vara kreativa och innovativa kring. Alla medarbetare vill bidra, vill organisationens bästa och, visar erfarenheten, har konkreta idéer att bidra med bara man får chansen och utrymmet. Hur ofta har du som anställd fått frågan: Vad kan ni på er avdelning göra för att vi ska bli ett företag som förknippas med hållbar utveckling?
Vem tar hand om idéerna?
När vi frågar våra uppdragsgivare vilka de största motkrafterna för uthållig innovation är så kommer ofta bristen på information högt. Man undrar: Om jag nu anstränger mig och är kreativ kring den här frågan, vem tar hand om mina/våra idéer och ser till att de får en rättvis bedömning och faktiskt kommer till nytta, om de passar?
Hur firar vi framgångar
Forskningen visar att glada människor smittar av sin glädje till andra. Därför är det viktigt att ständigt berätta om de innovativa framgångar man har. Delad glädje är dubbel glädje. Det ska inte vara några få förunnat att ta del av lyckade projekt. Det kan vara en sådan enkel sak som att berätta om en vunnen order till följd av att vi fick fram en prototyp i tid eller att företaget tack vare förslag från produktionen om maskinförändringar lyckades halvera kassationen. Känner man som idégivare att ens idéer har betydelse då vill man fortsätta att bidra, man skapar en hållbar innovationskraft i organisationen.
Monopolet är lönsamt!
Inte sällan ser ledningen innovativ och framför allt kreativitet som något nödvändigt ont. Något man gör för att blidka medarbetarna och ge sken av att man alla fall försökt. I botten på ett sådant tänkande ligger ofta lönsamhetstänkande. Vi har inte tid med det just nu, vi måste öka takten, producera mer, ringa fler kunder, skapa fler affärer.
I de fallen brukar vi prata ekonomiska modeller med chefen. Ganska raskt inser alla att monopolet är den mest lönsamma ekonomiska modellen. Den som har monopol äger marknaden, sätter priserna själv och kan manövrera på ett sätt som håller konkurrenterna på behörigt avstånd.
Och det är just av den anledningen som man ska arbeta med kreativt tänkande och innovation. En innovation, en lösning som är ny och banbrytande, och som man är först med ger just ett monopol. Hur länge monopolet håller i sig beror på innovationskraften.
I dagens globala och konkurrensutsatta värld håller monopolen kortare tid och därför är det centralt att hela tiden skapa nya monopol som ger nya konkurrensfördelar. Således, att ständigt integrera det kreativa och innovativa i varje arbetsmoment ger ökad chans till konkurensfördelar, under en period.
Ta med det gröna perspektivet
I många av de uppdrag vi haft har uppdragsgivaren varit väldigt noga vid utvärderingen av de nya idérna och koncepten. Det är en bra egenskap men det finns ett men. Kriterierna som man använder för utvärdering är ibland lite åldersstigna. Om vi som exempel tittar på hur de ”gröna kritierierna” är representerade så lyser de oftast med sin frånvaro.
Trots att man i båda vision och mission pratar miljö och klimat.
När nu de allra flesta kunder och konsumenter prioriterar miljömedvetna leverantörer och produkter väldigt högt så är det dags att detta också finns med när nya idéer bedöms. Hållbar innovation kan således vara att vara först att använda nya material, nya processer och det kan också vara nya arbetsrutiner som belastar miljön mindre. Reseplanering för säljare, videomöten, digitala mässor eller interaktiva demonstrationer på nätet av nya erbjudanden kan både spara miljön och ge företaget en aura av innovation och att ligga i framkant
Akademin vs. massor av idéer i byrålådan
Ett annat perspektiv på hållbar innovation är engagemanget i hela företaget. Det finns ett kunskapsglapp och ett glapp i hur man involverar de anställda.
Vi som arbetar med innovation och följer både debatt och forskning ser hur den ena rapporten efter den andra visar på bra och konkreta exempel hur man kan organisera sin innovationsverksamhet. Det handlar om ledarskap, belöningssystem, samarbete utanför den egna branschen eller för den delen nya och spännande affärsmodeller. Dessvärre ser vi inte att den kunskapen kommer företagen till del, den dyker sällan upp där den kunde göra mest nytta.
Lite överdrivet kan man säga att det är ett stort vaccum mellan den enskilde medarbetarens låda som är fylld med idéer om utveckling och akademins forskningsrapporter. Det här är i stora stycken ett ledningsproblem, såklart.
Inte bara idéer utan också inspiration och mandat att genomföra dem. Ju närmare de berörda som en förändring kan beslutas och genomföras desto snabbare, och förmodligen, bättre blir den genomförd. Om man vill ta innovation på allvar, göra den till ett verkligt konkurrensmedel, måste det finnas en enkel väg från medarbetarens tanke och idé till marknaden.
Vi förordar att varje arbetslag och varje avdelning har både mandat, budget och kunskap för att gå från A till Ö med sina idéer. Vilka idéer som ska genomföras styr man med att kommunicera sin strategi på ett konkret sätt och genom att från strategin och planerna mejsla fram ett antal tydliga och utmanande frågor som organisationen och medarbetarna får tolka till sin situation och vara kreativa kring. På det viset blir det rätt idé vid rätt tillfälle och idéerna blir snabbt genomförda och kan på så sätt dra sitt strå till stacken för att uppnå de gemensamma och övergripande målen och strategin.
Vad kan Realize bidra med?
Realize AB utbildar chefer och ledare i hur man leder till och i innovation.
Vi har verktyg och metoder som vi lär medarbetarna att använda i den kreativa tankeprocesen. Vi har samlat ihop våra favoritverktyg för kreativt tänkande och idéutveckling i ett brädspel som gör att alla kan bidra med sina idéer och tankar.
Idéspelet är produkten som ”ersätter” den dyra konsulten som normalt leder workshopen. Med Idéspelet kan man på 30 min ta sig från utmaning till förädlade och prioriterade idéer och koncept. Idéspelet finns bland annat i en miljöversion.
Läs mer på vår hemsida och Idéspelets Facebooksida