Idévärderingen ser olika i olika organisationer. Ofta har man en utsedd grupp som tycker till om idéerna, eller kanske bara närmaste chefen, i värsta fall.
Inget ont att man avsatt personal för att ta hand om inkommande idéer men det bör inte göras enbart av de som befinner sig en bit upp i hierarkin utan även se till att det finns representanter från det område där idén ska verka.
Det kan säkerställa både snabb implementation, i det lilla, och att idén kan får utvecklas och växa till sig inom andra områden. Ofta är det just så att idéer från ett område även kan användas inom andra områden.
Idéer som lämnas in spontant är vanligtvis små. Men storleken skall inte avgöra om de skall avfärdas utan frågan man ska ställa sig är: vad kan det bli av dig när du växt till dig kära idé. Den kunskapen skaffas enklast från den nivå idén befinner sig i vilket även snabbar på värderingsprocessen. Förflyttar man beslutsfattningen till högre nivåer och rycker processen ur händerna på de anställda dras tempot ner och även motivationen att komma med ytterligare idéer.
Ju närmare man är idéns kärnområde desto lättare kommer det vara att förstå dess innebörd, ju mindre pappersarbete krävs och ju mindre kostnad kommer genereras.
Feedback till idégivaren är centralt för att idéhanteringen ska bli långsiktig. Det kan vara bra sätta en tidsgräns då idéer ska ha bedömts och svar lämnats.
När det gäller små idéer men litet behov av investering är ett förslag är att ha tittat igenom idéerna inom ett dygn från det att de kommit in och att beslut skall ha tagits inom tre dagar. Större idéer där efterforskning krävs, kräver naturligtvis längre tid men det är viktigt för idégivarna att man vet vad man kan förvänta sig för typ av feedback och när den kan tänkas komma.