Mycket prat blir det, om
- innovation,
- kreativa medarbetare
- nödvändigheten med entreprenörskap.
När det väl kommer till kritan är det ofta det gamla vanliga och trygga som går segrande ur den striden. Den coaching som står till buds, antingen inom ett företag eller via olika intresseorganisationer kring nya (mönsterbrytande ) idéer bygger till nästan 100% på logiskt, rationellt tänkande och upprepande av kända beteenden. Hur ska det någonsin kunna skapa något nytt som tar oss ett gigantiskt kliv in i en ny och spännande framtid? Det tankesättet passar extremt dåligt för att knuffa nya affärsidéer ut på marknaden. Att bedöma Nya idéer utifrån Gamla kriterier fungerar helt enkelt inte.
Man måste få testa och misslyckas för att därefter uppmuntras igen, testa och lyckas.
Redan det lilla barnet hävdar: Kan själv! Ett ack så sant och nödvändigt inslag i en människas utveckling. Och vi låter det ske, under våra trygga vingars beskydd. I arbetslivet lyser den attityden ofta med sin frånvaro. Både kaxigheten att få testa själv och omgivningens förmåga att ta ett steg tillbaka och låta processen ha sin gång.
Att tänka kreativt är att sticka ut hakan och kanske tom ta ”strid” med etablissemanget dvs chefen, medarbetarna och kunderna. Att ifrågasätta rådande ordning ger aldrig några tidiga pluspoäng däremot så samlas ryggdunkarna så snart en tydlig framgång kan skönjas.
Om framtiden är det svårt att sia, det sa Albert Engströms Kolingen för över 50 år sedan, kanske vi skulle ha lite mer ödmjuk Koling-inställning till hur vi tar oss an framtiden och de utmaningar som den för med sig. Vi måste testa nytt, tänja gränser och ha massor av idéer att välja bland.
Det blir inte alltid bra när man tänjer på befintliga gränser men det måste göras och då och då blir resultatet något helt nytt och fantastiskt. Sannolikheten att logiskt resonerande eller analys av insamlade data ska åstadkomma detta är inte speciellt stor.
Vi behöver fler påstridiga barn i våra företag, personer som med bestämdhet hävdar att de vill försöka på egen hand och testar något nytt. Vi andra får bita oss i tummen, ta några djupa andetag och finna tryggheten i att Så måste det vara om vi vill vara en aktiv del av vår egen utveckling.
Som alla käcka företagsledare i USA säger:
”the shots you are most likely to miss, are the ones you never take.”
Och för att visualisera det hela rekommenderar vi nedan video i ämnet Trial and Error
Thomas Hagbard