Hade inte mjölken en gång i tiden fått en annan paketering än Tetrapak hade vi inte förflyttat mjölkdrickandet från köksbordet till andra situationer. Att mjölken paketerades i flaskor ledde till att mjölken nådde fram till nya målgrupper och miljöer. Att ge sig i kast med att använda flaskor var att ge ett alternativ en andra chans, något som inte alltid är det lättaste. Ofta blir vi stoppade av regler och konventioner, alltför ofta omedvetena sådana vilka bygger på tidigare erfarenheter. Erfarenheterna talar om för oss hur ett föremål eller en företeelse kan betecknas såväl som att en instruktionsbok talar om hur vi ska bete oss. Vad vi gör är att fokusera på det som varit istället för att titta på hur det skulle kunna bli.
För att sätta fingret på dina egna regler fyll i meningen:
Xxx är…..
Och för att komma runt det finns ej-definitionen. Att säga att en produkt ej har en viss form eller beteende befriar en från regeln och ger utrymme åt egna definitioner.
Går vi djupare in på konventionens verkan visar det sig att den är djupare rotad än regeln och blir därför svårare att medvetandegöra. Genom att fylla i meningarna:
Folk skulle bli upprörda om jag……
Och:
Det skulle kännas fel att……..
bryts konventionen och det hjälper en att se bortom den eller de målgrupper som tidigare fokuserats på och förnyar intresset från annat håll. När tänkandet och idéerna väl kommit igång kan man uppleva att det första som kommer till en är det bästa då logiken talar om för en att den spontana tanken är som regel den bästa och ju tidigare ett beslutsalternativ dyker upp desto bättre tycker människor om det. Den första tanken blir den självklara. Hur skall man ta sig ut ur tanken att det sunda förnuftet är rättesnöret i den kreativa processen?
Börja med att bestämma dig för att den första tanken aldrig är rätt och att ta hjälp av andra runt dig gör det lättare att ta sig ur ”låsningen”. Att sedan komma fram till fler lösningar än en kan också leda till att man finner sin väg fram till två motstridiga lösningar. Dock bör man ha i åtanke att två motstridiga lösningar kan vara lika logiska och är ett sätt att uttrycka alla lösningar i termer av logik. Mantrat här bör vara:
”Det är logiskt att vara kreativ och att vara kreativ leder till ett större affärsskapande.”
Även Larry Lessig talar om detta, se och hör honom tala om kreativa motkrafter och varför man inte skall låta de ta över:
För att ta sig an de kreativa motkrafterna och faktiskt få konkreta verktyg rekommenderar vi Rum för Kreativitet. Det kan hålls på plats hos er eller i en lokal speciellt framtagen för ändamålet. Ett våningsplan med 9 rum som är inredda och utrustade för att varje steg i den kreativa processen ska få maximalt spelrum och där rummen själva blir kreativa verktyg.
Innovation Camp Borås from Realize AB on Vimeo.