Alltför ofta när det pratas innovation, nystartade företag, inkubatorer och nya idéer hörs att man ställer höga krav på Idéernas realiserbarhet. Det är viktigt att ställa dessa krav, men ofta glöms kreativiteten bort när man skall utvärdera idéer.
Det finns i huvudsak två orsaker till detta
- man vet inte hur man skall utvärdera kreativiteten i idéerna
- man är för angelägen att få fram innovationer så man trattar in idéerna i de mönster man känner till
Hur utvärderar man idéer?
Man sätter helt enkelt upp mått på kreativiteten. Detta är ofta ”mjuka” mått såsom ”kreativ höjd”, ”nydanande” eller ”Wow-faktor”. Man uppskattar sedan måtten på dessa faktorer för de olika idéerna. Det finns också mer vedertagna mått såsom ”flexibilitet”, ”fluens”, ”orginalitet” osv. Det intressanta är att få ett komplement till de traditionella måtten på idéer dvs mått som ”genomförbarhet”, ”ekonomisk lönsamhet”, ”producerbarhet” m.m.
Vad betyder det t.ex om en idé får betyg i en utvärdering såsom ”mycket nydanande” och ”hög wow-faktor” men ”inte producerbar med befintlig utrustning”? Skall vi kasta idén? Antagligen inte. Vi ökar chansen för att en ny språngvis innovation blir till genom att vi beaktar de kreativa måtten i hög utsträckning.
Grundregeln är enkel: Utvärdera först idéer från ett kreativt perspektiv, därefter från ekonomiska och verksamhetsmässiga perspektiv.