När jag var liten blev slogans till var mans egendom, det vill säga man använde dem och man skojade om dem man förädlade dem. Idag möts man av påståenden som:
”Allt annat är puckat!”
Vem vill bli kallad puckad om man inte köper en vis produkt, inte jag.
En av mina gamla godingar är; ”Zingo -försvinnande god”. Den är kort, enkel men med ett tydligt budskap. Vi körde varianter som: ”Din chokladbit- försvinnande god”, och så snodde man lillasysters lördagsgodis (och sprang därifrån).
En annan som var lokal i Malmö var ”Alla går i Rosanders skor”. Skoaffären låg centralt och hade lite av monopol, inte minst när det gällde ekipering inför skolstart. Den slogan blev lite som hälsningsfras. Du säger: ”Alla går i Rosanders skor” och får till svar: ”Vad går då Rosander i?”
Egentligen så är ju inte den konstnärliga eller kreativa höjden i något fall speciellt hög men de fungerade och blev upprepade hundratusentals gånger. Det är billig marknadsföring, eller som det heter på nysvenska Social Media Marketing.
Sedan minns jag ett annat försök att attrahera kunder som kooperationen gjorde. I samband med att man öppnade ett nytt stort varuhus vid Triangeln i Malmö så hade man textade banderoller i skyltfönstren som löd: ”Välkommen i det glada konsumgänget!”
Man satte helt enkelt två prickar på en lämplig bokstav och med ens blev det oerhört mycket mer stuns i budskapet. Testa själv! Viralt är bara förnamnet.På tal om prickar så har de ju dykt upp i debatten igen. Allt ska gå så fort nu för tiden. Göteborg & Co som är en frisk fläkt med mycket energi, mod och kreativitet springer tom så fort att de välter sina bokstäver.
a:lskling,kan du ko:pa smo:r, bro:d, so:tmjo:lk, o:lThomas Hagbard