En sak som gör det svårt att avgöra vem som är kreativ är att vi är så olika. De som är logiskt/förnuftmässigt tänkande anser ofta att den som är bäst på att lösa problem på ett nytt sätt är mest kreativ. De som är mer konstnärligt lagda anser ofta att de som kan utnyttja sitt undermedvetna till att tänka det otänkbara är mest kreativa.
Vad vi ofta glömmer är vad som krävs för att vi skall vara kreativa, oavsett hur vi är som människor och hur vi naturligt beter oss åt för att komma på idéer.
Vi bör ha:
- Motivation
- Kreativa skills
- Kunskap
Motivation är ofta underskattat krav för att vara kreativ. Alltför ofta plockas det fram ett problem eller ett mål som inte skapar motivation. t.ex.
”hur kan vi öka lönsamheten med 3 % ?”.
Och så förväntar man sig kreativa idéer. Denna frågeställning kanske är motiverande om man är aktieägare men inte annars. Frågeställning, miljö m.m. är viktigt för att skapa motivation. Många är kreativa på fritiden men inte på jobbet eftersom det är där de finner motivation. Motivationen behöver skapas före man ber om idéer.
Fundera på vad som motiverar dig att tänka kreativa tankar och hur du kan motivera andra så de tänker nytt.
Kreativa skills (ursäkta engelskan men det passar så bra här) avser erfarenhet om vad som krävs för att släppa fram kreativiteten. Det kan vara både erfarenhet av att använda kreativa verktyg/metoder men också erfarenhet om hur man skall bemöta andra som kommer med idéer. Helt enkelt skills att fungera i ett idégenerereande sammanhang. Detta är ofta underskattat. Få går regelbundet på utbildningar i kreativitet eller avsätter tid regelbundet för att ägna sig åt kreativitet och dra slutsatser av sitt kreativa beteende.
Utbilda dig i kreativa metoder och fundera på hur du beter dig när du skall vara kreativ. (se Idépilot)Med kunskap avses kunskap inom många olika områden, bred kunskap. Obs, inte expertkunskap. Vi behöver oftast inte särskilt djup kunskap för att kunna vara kreativa. Om man förstår problemet kan man också komma med idéer. Däremot är det viktigt att ha kunskap om många olika områden som man enkelt kan associera till annan kunskap.
Inventera vilken kunskap du har och skaffa dig ny kunskap inom helt andra områden. Och ta en titt på när Dan Pink talar om vad de flesta samhällsvetare har koll på men som de flesta arbetsledare saknar:
Erik Valvring