De relationer och kopplingar vi har till varandra skapar ett nätverk som breder ut sig på både bredden och tvären. Med de nätverken följer såväl gammal som ny information som skapar nya idéer. Idéer som leder till ny innovation och förändringar på både samhälls- och företagsnivå. Den kritiska framgångsfaktorn för att komma framåt blir samarbete. Vi säger: Häng med på tåget!
”The survival of the fittest” får en helt ny innebörd om man tittar på det ur ett innovativt perspektiv. Vi är vana att tänka på det ur perspektivet att ensam är stark men rent innovativt handlar det om överlevnaden bland de mest sammankopplade. Det här ser vi inte minst i dagens sociala medier som skapar nya nätverk var och vareviga dag där ny och gammal information sammankopplas och blir till något nytt. Det visar att vi väljer att vända oss mer och mer till varandra och den inneboende styrka som kollaborativ innovation innebär.
Det är näst intill oundvikligt att inte påverkas av den utmaning och omställning som dessa förändringar innebär. Även företag och samhället behöver följa med på ”tåget” då förändringarna sker på såväl social som organisatorisk nivå.
Detta nytänkande kan liknas vid ett ekosystem med lager, flöden, kvalitéer, relationer och sammankopplingar vilket även återkommer i samhällen och företag. På det viset blir samarbete en kritisk framgångsfaktor även i osäkra tider men med rätt verktyg kan samhället och företagen bli mer motståndskraftigt och hållbart.
Det här är en alltid pågående debatt och därför vill vi inte sätta punkt utan låter Charles Leadbetter få föra vidare ordet: