Innovation, kreativ affärsutveckling, entreprenörskap, nyföretagande. Kärt barn har många namn. Och det pratas mycket. Jobbas mindre, tycker jag. Därför blir man så glad när det dyker upp företag som iZettle. Som utbildare och processledare för kreativa workshops och business innovation blir det väldigt tydligt att företag måste tänka HELA affärsmodellen när man startar sin innovationsresa.
De flesta affärsmodeller är per definition komplexa. Det behövs att man bryter ner dem i hanterbara moduler och har en metodik för att ta sig an deras utveckling. Vi på Realize har valt att använda Alexander Osterwalders canvas med 9 olika delar för att vägleda våra kunder rätt.
Tillbaka till iZettle. De har en gratis App där du kan ta betalt direkt i din iPhone. Du registrerar vart du vill att pengarna ska skickas och identifierar vem du är. Sedan tar det ett par dagar så är du igång och kan stå på torget och sälja kantareller eller varför inte som vi; sälja idéspel direkt på mässan.
Om du tycker det är knepigt att behöva knappa in uppgifterna från din kunds kontokort så ger iZettle dig en kortläsare utan kostnad, som pluggas in i din iPhone. Dessutom finns det inga fasta avgifter eller bindningstider. Du betalar en procentsats på beloppet och en fast kostnad per transaktion. Hör du av dig till deras IT-support får du svar, trevliga och kloka dessutom.
Vad är det de har gjort som är innovativt?
Framför allt så har de tittat på flera av ovan delar i affärsmodellen är varit modiga att förändra även sådana saker som varit på ett visst sätt under lång tid. Även om produkten (App och läsare) är riktigt coola så det inte mycket nytt där, egentligen. Den stora skillnaden tycker jag ligger i relationen till kunden. Både enkelheten att komma igång, tryggheten att de litar på dig direkt. Snabbheten samt att de håller det de lovat.
En annan för mig helt avgörande skillnad är att kostnaden för att komma igång är i stort sett noll. De har valt att bara ta betalt när du har nytta av deras tjänst. Jag kan tänka mig att de svarat på några av nedanstående frågor, och vågat genomföra svaren de fått. Nu kan du testa frågorna på din egen verksamhet. Kanske en ny och framgångsrik affärsmodell gömmer sig bland dina svar.
De har:
Svarat på frågan: Vem mer skulle vilja ta betalt med kort?
Svarat på frågan: Vilka kostnader vill kunden undvika?
Svarat på frågan: Hur vill kunden att relationen med leverantören ska se ut?
Svarat på frågan: Vilken intäkt kan vi höja utan att kunden upplever det som dyrt?
Svarat på frågan: Vilka nya kompetenser behöver vi för att skapa trygghet för kunden?