Martin Schori skriver i Dagens Media nr 22 (2011) om hur de största mediebyråerna i Sverige får bottenbetyg av sina kunder gällande kreativiteten. Främsta skälet till att en kund vill byta byrå är just bristande kreativitet. Samtidigt anses byråernas kunskap inom kommunikation som högkvalitativ. Studien är gjord av Regi som står bakom tävlingen Årets Byrå.En mediebyrå hävdar att kunder mest efterfrågar trygghet och kvalitet, varför man fokuserar mer på det. Kreativitet är dock något som man ständigt jobbar med att förbättra.
Högre kreativitet = Högre lönsamhet
Högre kreativitet kan vara en stark faktor till högre avkastning men en av byråerna menar att det vore farligt om det vore deras högsta fokus, vilket vi från vår horisont tycker låter märkligt. Definitionen av kreativitet kan skilja sig mycket mellan olika aktörer. Också vikten av kreativitet värderas olika beroende på de ekonomiska förutsättningarna, dessvärre. Det behöver inte ta längre tid eller vara dyrare att vara kreativ! En reklambyrå som faktiskt har ordet kreativitet som ett av sina ledord har vunnit många priser i reklamtävlingar, vilket leder till fler pitchar och projekt?
Vi som arbetar med kreativ affärsutveckling har sett hur våra kunder genom att sticka ut och våga vara annorlunda har skapat ökad konkurrenskraft och lönsamhet. Bäst går det för de av våra kunder som låter kund medverka i den kreativa processen. Dels skapar det fler perspektiv och infallsvinklar, dels får man ett ägandeskap redan från start, även för de lite udda idéerna.
Hur ökar man den kreativa förmågan?
Kreativitet kan tränas upp genom övning. Nya impulser skapar nya tankar som sträcker sig utanför de vanor och mönster man redan har. Det kan du träna på. Ibland måste du provocera fram tankar som du vanligtvis inte har. Det kan kännas obekvämt att tänka tvärt om mot det som efterfrågas för att få liv på fantasin. Mod och tydliga spelregler för det kreativa arbetet är således viktigt.