Stephen Shapiro, författaren bakom ”Best Practices Are Stupid: 40 Ways to Out-Innovate the Competition”, förklarar varför brainstormgrupper behöver ha lite struktur för att prestera bättre. De flesta känner till begreppet ”outside the box” – kreativitetens fria landskap. Shapiro föreslår istället att ge lite struktur och erbjuda en omsorgsfullt konstruerad låda att tänka innanför.
Målet är att definiera en utmaning eller en fråga som inte är allt för bred, men inte heller allt för specifik.
Allt för breda eller abstrakta frågor som ”Hur ska vi förbättra utbildningssystemet?” har ett oändligt antal lösningar. Samtidigt kan allt för specifika frågor kan leda till att gruppen fastnar och fokuserar på en specifik lösning och utesluter andra möjliga metoder. Därför är formuleringen av den rätta utmaningen särskilt betydelsefull.
1. Formulera frågan noggrant
Om du ställer fel fråga får du fel svar. Om munsköljen bränner i munnen är vi nödvändigtvis inte ute efter alkoholfri munskölj – kanske snarare en alkohol som inte bränner
2. Sträva efter mångfald
Ta med folk från olika brancher som inte är för nära frågan för att säkerställa objektivitet och bredda perspektivet.
3. Undvik grupptänkande
När en person kastar lösningar rakt ut i luften kan det leda till ett mer homogent grupptänkande. Skriv istället ner idéer individuellt för senare presentation. På så sätt undviker man undermedveten gruppåverkan för tidigt i processen, och man får en rikare idéskörd.
4. Prata hejdlöst
Endast en talare leder till en långsammare en process och social passivitet. Vissa ledare delar upp deltagarna i mindre grupper men det kan leda till dålig korsbefruktning av idéer. Deltagare bör kunna röra sig fritt mellan olika ämnen.
5. Ta hand om idéerna efteråt
Brainstorming är en process som börjar innan mötet och leder till handlingar efter mötet. Ser man brainstorming som en isolerad händelse blir man ofta frånkopplad från verkligheten och får dålig uppföljning.