Realize AB parade ihop fyra företag från olika brancher med fyra studentgrupper med individer från olika utbildningar. Med hjälp av kreativitetsverktyg och metoder kunde studenterna lösa företagens respektive affärsutmaningar på mindre än ett dygn. 24h Innovation Challenge startade den 15 mars på Grand Hotel i Halmstad och gick i mål dagen efter på mässan Tillväxtdagen i Halland.
Under 24 timmar fick studenterna med ledning av idépiloterna på Realize möta företagens skarpa affärsutmaningar. Syftet var att skapa så heterogena grupper som möjligt för att maximera antalet infallsvinkar och idéer för att lösa företagens verkliga utmaningar. En frågeställning kunde exempelvis lyda ‘Hur kan vi marknadsföra oss på ett nytt sätt?’.
Kreativitet är fortfarande ett område som inte riktigt tas på allvar hos en del organisationer, förklarar Thomas Hagbard, VD på Realize AB. – De företag som har insett vikten av nytänkande för att uppnå konkurrenskraft saknar ofta kunskap om vilka metoder de kan nyttja, menar Hagbard. Med snart 13 års erfarenhet av affärsutveckling har han en hel del att berätta om kreativitet. – Istället för att prata om vad vi gör, varför inte visa hur vi jobbar öppet på en mässa, samtidigt som vi löser fyra skarpa case?
’Diskussionerna blev väldigt livliga och det var många idéer som sprutade ut helt plötsligt.’
– Linda Himberg, student, om Idéspelet.
Konceptet är framtaget av Realize AB på uppdrag av Halmstads Näringslivs AB. Företagen som deltog i 24h Innovation Challenge var GaloMedical, HMS, WCR, ochHögskolan i Halmstad.