Vi på Realize gillar annorlunda och kreativt. Därför blev jag nyfiken på Stockholmsbaserade reklambyrån Volontaire efter att ha läst en artikel om att byrån har tusen olika logotyper. Alla är skrivna för hand av medarbetarna, eftersom de tror på att varumärket ligger i medarbetarnas händer. Men vad som fångar min uppmärksamhet på hemsidan är något annat. Jag klickar runt och fastnar snabbt på ett kreativt skrivbord på deras kontor.
Så vad är speciellt med detta?
Varje månad får en ny individ hyresfritt sitta och arbeta vid ett skrivbordet. Syftet är att byta impulser med människor som gör något annat än reklambyrån. Hittills har alla möjliga slags individer suttit där och exempelvis sytt saker, utfört psykologiska tester, och även startat nya bolag som tagit fart och försvunnit iväg. – Vem som helst kan få sitta där i en månad. Kravet är att de inte ska jobba i samma bransch.
En attityd som hängt med från start
VD:n Carl Unger berättar att skrivbordsprojektet började i samband med att byrån startades för fyra år sedan. De är väl medvetna om att nya impulser och idéer kommer olika människor, områden och branscher man normalt inte arbetar med.
’Om man ska lösa ett kommunikationsproblem är det nyttigt att inte bara arbeta med kommunikationsfolk. Personer som sitter vid skrivbordet behöver dock inte engagera sig i vad Volontaire gör, eller vice versa. Men det sker ofta, som när psykologen David Morgenstern hade skrivbordet under 2010 och hjälpte oss med Björn Borg projekten under 2011’
– Carl Unger, VD på Volontaire