En Kanadensisk reklambyrå tog det här med att ta fram det kreativa barnasinnet bokstavligt talat genom att låta 10-åringar utföra deras reklamarbete under en dag. Barnen och fick en brief gruppvis för några skarpa uppdrag, sedan hade de friheten att leka, äta, dricka, rita, och ta en tupplur om de så ville – För att ta fram nya reklamidéer.
Uppdragsgivarna blev imponerade och köpte direkt koncepten – (om de nu inte spelade snälla framför barnen). Självklart kan man diskutera huruvida det är sunt att låta 10-åringar sköta en verksamhet. Men i och med att de fick förberedda med briefs och sedan hade producenter som förverkligade idéerna så begränsades barnens uppgifter till enbart idégenereringsfasen.
När vi pratar om kreativitet brukar vi ge tips till individen att ta fram barnet i sig och ha roligt när idéer ska tas fram. Nyfikenhet, leken, och fantasin är några av ingredienserna till att få till bra idéer. I vuxen ålder har de flesta logiska tänkare hunnit trubba av sin kreativa hjärnhalva. Tillhör du den gruppen människor finns kreativa verktyg och metoder till undsättning för att träna upp förmågan.