Tänk dig att ni sitter fem olika personer runt ett bort. På bordet står ett komplext föremål. Alla har fått ett papper att med egna ord skriva ner vad som står på bordet. Ni ska sedan titta på varandras lappar och jämföra svaren.
När människor kommer från olika bakgrund, utbildning, värderingar, kommer beskrivningarna vara olika. Varje person ser något som den andra inte ser. Varje person bär på kunskap som de andra inte gör. Varje person i en heterogen grupp kan bidra med ett nytt perspektiv. Detta är alltså att föredra vid brainstorm för att få så många olika idéer som möjligt.
Olikheter i heterogena grupper kan starta tjafs
Det beror på just meningsskiljaktigheter. Ofta kan det verka som att ingen kommer överens och allt går åt skogen. En del chefer och ledare vi har arbetat med har just uttryckt att de inte vill arbeta med heterogena eller s.k. cross-functional groups. Anledningen är att de bara blir en massa tjafs.
Problemet är att det tar längre tid att komma igång med de bra idéerna i heterogena grupper. Det beror på att man inte känner de andra och känner sig inte bekväm. Men det ska inte vara bekvämt att hitta nya idéer. Hjärnan är van att ta de intränade tankebanorna, men vi ska låta den få jobba lite extra.
Homogena grupper kommer igång snabbare men är mindre kreativa
Sitter man och brainstormar med ett gäng som delar samma språk, samma värderingar, och kanske t.om. samma slags bil, ja då kan man vara säker på att man får samma slags idéer. Man trivs i varandras sällskap, känner sig trygg och kommer således igång snabbare. Men den kreativa potentialen sjunker avsevärt i jämförelse.
Checklista:
- Ta med olika människor från olika avdelningar
- Ha en tydlig frågeställning
- Se till att det finns gott om tid
- Se till att det finns en tydlig process för idéskapandet.
Ta därför med cheferna, säljavdelningen, marknadsavdelningen, produktionsavdelningen och varför inte städarna? Se bara till att ni har gott om tid och en tydlig process.