Du stöter ofta på dem. Uttrycken som används när vi ska uppmuntras att tänka annorlunda och komma på nya idéer, såsom att tänka outside the box, lägga ihop två och två, se saker å ena sidan, å andra sidan. Dessa metaforiska uttryck har sedan länge ”dött” och blivit en del av vardagsspråket och uppfattas inte längre som metaforer utan som fasta uttryck. En följd av detta är att de tappat en del av sin kraft att faktiskt påverka vårt tänkande. Psykologiprofessorn Angela Leung vid Singapore Management University och hennes kollegor har undersökt om det finns något sätt att skaka liv i dessa metaforer igen. I ett experiment lät de människor agera ut några vanliga rumsliga metaforer kring kreativitet, så som think outside the box, on the one hand, on the other hand, wander around, but not in a square medan de utförde olika brainstorming-aktiviteter. Inspirerade av tidigare forskning kring kopplingen mellan kropp och kognition, ville de ta reda på om utagerandet av särskilda metaforer kring kreativitet också kunde påverka de kognitiva förmågor som påverkar kreativt tänkande. De fann att förkroppsligandet av dessa metaforer hade positiva effekter på såväl konvergent som divergent tänkande, vilka båda är av stor vikt i den kreativa processen.
Så vid nästa brainstorming-möte, gör så här:
- Ställ en tom box på bordet.
- Ta en stund och fundera kring er frågeställning och försök sedan komma på idéer som ni tycker är ”inside the box”, dvs så som man alltid gjort. Skriv ner dessa på papperslappar och lägg i boxen.
- Utgå sedan från idéerna som ligger i boxen och försök komma på vad som verkligen skulle ligga utanför boxen, dvs något som helt och hållet bryter med idéerna ”inside the box”.