En affärsstrategi kan aldrig vara ord på ett papper, enbart och Brainstorming behöver en designad lokal för att bli riktigt framgångsrik.
Det är individer som får idéer
Det finns naturligtvis trender även inom området kreativ affärsutveckling och innovation, alla med sina speciella modeller och teorier. Det man dessvärre glömmer är att det faktiskt är individer, människor som ska utföra det kreativa arbetet. Personer som under lång tid fått befordran och beröm för sitt logiska och rationella tänkande och agerande. Inte för sitt banbrytande tänkande eller mod att byta dagens arbetsprocesser mot helt nya.
Metoder och verktyg
För att tänka nytt behövs helt nya metoder, verktyg och vägledande principer. Och inte minst behövs det en fysisk miljö som manifesterar att ”Här gäller andra regler, här är det de udda idéerna vi är på jakt efter!” I en kreativ process finns det ett antal väldefinierade steg som länkas samman till en helhet. Det är just den helheten och flytet i mötet som lokalen ska ge stöd för.
Varje steg har sina krav och behov och sköts bäst då rätt typ av arbetsprocess samt verktyg och metoder används samt inte minst viktigt, en processledare som för arbetet framåt, steg för steg på ett korrekt sätt.
Sedan 2007 har Realize lagt ett ökat fokus på att skapa bättre fysiska förutsättningar för individer, grupper och hela företag att på ett strukturerat sätt arbeta kreativt och innovativt. Det har bl.a. lett till att vi i samverkan med livsmedelskoncernen Atria skapat Innovation Camp i Borås och nu öppnar Idéfabriken i Göteborg.
Använd hela kroppen när du tänker
Du måste arbeta med ”hela kroppen”. Bygga och riva ner, för att åter bygga upp. Fysiska element som inbjuder till samarbete och som med sin form, färg, struktur, lukt osv ger de nya idéerna liv.
Naturligtvis är hjärnan och de nya tankarna centrala för framgången. Hjärnan som spontant inte är speciellt bra på att tänka nytt behöver intryck och impulser för att lämna de gamla hjulspåren. En lokal som ska inrymma kreativt arbete ska innehålla sådana ”positiva provokationer” för att öppna upp för det nya.
Det är först när deltagarna kan ha reell interaktion med varandra, och uppgiften de jobbar med, som det nya kan vaskas fram. Det verbala språket är allt för smal-bandigt för att kommunicera tankar och idéer om framtiden. På samma sätt som en affärsstrategi aldrig enbart kan vara ord på ett papper.
Den kreativa processen har ett antal tydliga och sekventiella steg. Om man bryter ordningen återstår bara kaos-delen av processen. Resultatet blir suddigt och svårtolkat. Genom möblering och lokalens disposition skapar vi trygghet i hur procesen ska löpas igenom. Varje steg har sin plats i helheten och för varje steg finns de bästa verktygen för den just då aktuella uppgiften.
En tratt används för att sortera
Ska du välja ut ett begränsat antal idéer från en stor mängd ska du också känna och se detta handfast, kanske i form av en tratt eller tunnel som successiv smalnar av. Det blir tydligt vad som löper vidare i processen och vad som lämnas kvar.
Varje grupp och varje utmaning kräver sina speciella metoder. Lokalen ska kunna växla skepnad beroende på syftet med workshopen. I innovation Camp har vi valt följande uppdelning, i form av konkreta rum med speciell design.
Analysrummet, Brainstorming, Kreativ Idégenerering, Urval och förädling följt av ett rum där man bygger Prototyper för att därefter ta Scenen för Presentation i besittning och avslutningsvis besöka
Beslutsrummet. Under hela processen finns Kommandocentralen centralt placerad där facilatorerna driver på processen.
Varje rum har sin karakteristik
Beslutsrummet är kallt och grått. Fyrkantigt med diagram och matriser. Hårda stolar och ett traditionellt styrelsebord mitt i rummet. Ingen insyn utan tunga gardiner som avskärmar och en klockar som tickar högt och ljudligt. En sådan inredning manar till allvar, förnuftsmässigt agerande och en känsla av bråttom.
Vi hjälper dig gärna
Har du en mötesmiljö som du känner motverkar det kreativa tänkande kan vi hjälpa dig. Antigen så kommer du till våra lokaler eller så kan vi komma med förslag på hur er miljö, med enkla medel, kan bli en bra miljö för nytänkande och innovation