Har du någon gång undrat varför vissa grupper är bättre på att lösa sin uppgift och har bättre samarbete än andra? Med hjälp av Peter Skillmans Marshmallow-utmaning, försökte Tom Wujec, forskarassistent på Autodesk, ta reda vad vi kan lära oss om hur vi löser problem i grupp. Marshmallow-utmaningen går ut på att bygga en så hög konstruktion så möjligt med följande delar:
1. Ett paket spaghetti
2. En yard tejp (ca. 90 cm)
3. En marshmallow (som måste vara överst i konstruktionen)
Man arbetar i grupper om 4 och har 18 minuter på sig.
Efter att ha kört Marshmallow-utmaningen i ett stort antal grupper med ekonomer, chefer, advokater, dagisbarn, arkitekter och ingenjörer, kunde Wujec dra en del intressanta slutsatser. En av de mest intressanta var att dagisbarn presterade bättre i snitt än de vuxna. De som presterade sämst var de nyexaminerade ekonomerna. Att dagisbarnen presterar så bra beror enligt Wujec delvis på att de inte bryr sig om att utse någon chef för jobbet. Allas idéer får vara med. När Wujec studerade barnens process närmre såg han att de inte väntade till slutet med att placera marshmallow-biten, utan gjorde flera testkonstruktioner längs vägen. De vuxna däremot byggde mer enligt principen att det finns en rätt lösning. De prövade inte några alternativa hypoteser längs vägen och följden blev ofta att hela strukturen rasade när de skulle kröna verket med marshmallow-biten. Detta visar vikten av att bygga prototyper, och att ha ett samarbete där alla får bidra med idéer. Wujec poängterar dessutom att barnen inte bara skapade högre konstruktioner, utan intressantare och mer annorlunda sådana.
De som presterade bäst var, lyckligtvis, arkitekterna och ingenjörerna. Specialkunskap är naturligtvis avgörande för att lösa ett visst problem. Arkitekterna och ingenjörerna besitter kunskap om geometri och konstruktion som gör dem särkilt lämpade för den här utmaningen. Men, och det är viktigt, specialkunskaper är inte det enda som är viktigt för att få ett välpresterande team. Gruppen med chefer såg han att de presterade bättre om man tillförde en facilitator, dvs en person som kan leda processen men inte nödvändigtvis själv besitter specialkunskaperna. En viktig insikt är alltså att team som utöver personer med specialkunskaper på området innehåller en facilitator presterar bättre än de utan. Som Wujec uttrycker det: Specialized Skills + Facilitation Skills = Success
Se hela Wujecs TED-förläsning nedan: