Vi på Realize kallar oss facilitatorer. Detta är inte bara ett annat ord för ”ledare” eller ”coach”. Det är stor skillnad på att ”facilitera” och att ”styra” eller ”leda” mot ett mål. För att kunna leda mot ett mål behövs ett sådant och i en kreativ process är målet tydligt först när vi nått det! Vår främsta uppgift som facilitatorer är att leda processen utan ett förutbestämt mål och att få deltagarna att bli delägare av processen, att själva komma med svaren och idéerna som leder till det okända målet. Hängde du med?
Byt Nej, men… till Ja, och…
Den kreativa processen är en bitvis känslig process. Deltagarna måste känna att de vågar komma med udda idéer, och våga bygga vidare på såväl sina egna udda idéer som andras. Det är väldigt viktigt att facilitatorn skapar en bra mental miljö. Genom att ha en Ja, och… inställning istället för en Nej, men… inställning stärker facilitatorn deltagarnas motivation och självförtroende. Facilitatorn bedömmer inte de deltagandes idéer, utan uppmuntrar deltagarna till att vidareutveckla idéerna och komma med nya och än mer annorlunda idéer. För att slutligen kunna prioritera fram de just nu mest lämpliga idéerna och göra business av dem.
Pennans makt
Du har säkert upplevt hur frustrerande det kan vara att inte få gehör för sina idéer. Ett misstag som ofta görs är att den som ska samla ihop idéerna tar på sig rollen att veta vilka ideér som är bra och hur de bäst ska formuleras. Detta är ett stort misstag. En facilitator ska aldrig ge sken av att sitta på de ”rätta” svaren eller ge sig själv tolkningsföreträde. Enligt Michael Wilkingson, som bloggar om facilitation, är det ytterst viktigt att facilitatorn skriver ner exakt det deltagarna säger och inget annat. Om facilitatorn ”ändrar” eller formulerar om idén för att den ska bli mer ”lättbegriplig”, eller ”bättre” skapar detta frustration hos den som kom med idén. Det är lätt att känna att ”det var ju inte det jag sa” och därmed känna sig exkluderad. Ägandet av idén har flyttats från deltagaren till ”ledaren” vilket dödar motivationen att vidareutveckla idén. Idéer är ju sällan perfekta från början. Deltagarens idé, precis så som den yttrades, måste vara utgångspunkten. Det gäller att inte missbruka pennans makt.
Knyta ihop säcken
Efter en framgångsrik brainstorm, som genererat en stor mängd nya idéer som vidareutvecklats och utvärderats, är det dags att knyta ihop säcken. För att få fram ett bra underlag för beslutsfattare, där man kan följa tankeprocessen, alltså hur de deltagande kommit fram till de slutgiltiga idéerna, är det viktigt att resultatet beskrivs på deltagarnas villkor. Annars blir det svårt att försvara sina idéer och diskutera dem vidare med andra.
Idéfabriken
Vill du vidareutveckla ditt företag eller organisation? Utveckla framtidens tjänster och produkter? Vill du få hjälp av erfarna facilitatorer som kan guida dig och dina medarbetare i den kreativa processen? Kontakta oss, så berättar vi mer om vår nya satsning Idéfabriken, 400 m2 möteslokal dedikerad till kreativitet och innovation.