Företagen vet att när kunskap och information rör sig smidigt mellan personer och avdelningar och inte fastnar på vägen underlättar det arbetet och eliminerar missförstånd. Inte minst gäller detta nya idéer och förslag. Anna Jonsson vid Lunds universitet forskar på kunskapsöverföring hos företag och organisationer. I boken Kunskapsöverföring & Knowledge management skriver hon att företag måste lära sig förstå hur kunskapsöverföring fungerar i praktiken. Enligt Jonsson glöms något ofta bort, nämligen fikapausen. Under fikapausen knyter vi kontakter, delar erfarenheter och bollar idéer med andra kollegor och får nya idéer. Jonsson poängterar att de enkla lösningarna ofta är de bästa.
Det är hög tid att skapa fikarasten 2.0, som inte bara höjer blodsockret utan även utmanar hjärnan och får igång det kreativa tänkandet. Om nu fikarasten lockar fram bra och avslappnade samtal som skapar ny kunskap och inspiration så är det ju väldigt märkligt att det inte finns bra noteringsmöjligheter i samband med fikaplatsen. Samtal som blir insiktfulla blir också komplexa och komplexa begrepp och idéer SKA ritas och skrivas ner så snart det går, annars tappar det ofta just det där lilla extra som gjorde idén till en fantastisk idé.
Utnyttja de ytor som finns vid fikaplatsen, kylskåp, väggar, bord, tallrikar och glas (jo det funkar) och naturligtvis ska det finnas lösa plattor med skrivytor att låta vandra runt mellan fikadeltagarna så att alla kan bidra med sitt perspektiv på ett problem eller en idé…