Om du någon gång varit med om att starta upp en verksamhet vet du hur svårt det kan vara att komma på ett bra namn. Ett bra namn kan spela en avgörande roll för att folk ska komma ihåg just din verksamhet och kunna skilja ut den från andra, liknande företag. Något som ofta sker när man brainstormar är att man låser sig vid ett, eller ett par förslag och sedan får svårt att tänka i nya banor. Men ta det lugnt. Vi på Realize har metoder för att hjälpa dig. Här är några:
Vi tar en cykelaffär som exempel och provocerar fram lite nya namnförslag.
1. Impuls
Här använder vi oss av impulskort från Idespelet med bilder på personer, platser, eller produkter. Ovan impulskort gav oss följande idéer:
Sumo Cykel, Cykel Sol, Japan Cykel, Diamant Cykel, Gala Cykel, Marilyn Cykel, Hälsans Cykel…
Drar man istället FRANKENSTEIN´S MONSTER, INBROTTSTJUV eller NINJA får man förmodligen helt andra uppslag 😉 Här gäller det att vara öppen för galna idéer.
2. Kombo
En annan bra metod är att kombinera två ord. Ta ett ord som beskriver er verksamhet och para ihop detta med ett helt annat ord, kanske ett värdeord, kanske ett ord för en plats eller funktion.
Ex: Cykelgalen, cykelkungen, cykel-idag, Cykelhuset, cykelfabriken, cykelstaden, cykel-nu, cykelhavet, Pedalkonst…
3. Påhittat
Det finns många exempel på företag som har helt påhittade namn. Här gäller det att leka med ljud, pussla med bokstäver och försöka para ihop dem till ett namn som klingar bra. Bara fantasin sätter gränserna.
En av fördelarna med att ha ett påhittat namn är att det inte lika lätt förväxlas med något annat. När folk söker dig på nätet vill du ju att de med en gång ska hitta just din verksamhet och inget annat!
4. Tweaka
Ett annat sätt är att ta ett befintligt ord och ”tweaka” det för att få ett nytt ord.
Ex: Cykler, Cyklera, Cyklista, Cyklissa, Cyklor, Cyklasten…
Utvärdera
När man väl har ett par förslag är det viktigt att utvärdera namnet. Väcker namnet några oönskade associationer? Kan det feltolkas?
Människorna bakom namnet nedan kanske skulle tagit en utvärderingsvända till:
Vill du lära dig fler metoder för effektiv brainstorming och utvärdering? Kontakta oss!
Du kan också läsa Sam Shank, VD på HotelTonight:s, tankeväckande artikel om hur man sätter namn på sin nystartade verksamhet.