Robotar som flyger som humlor, artificiella löv som likt äkta löv kan omvandla solljus till energi och målarfärg som hämtat sin funktion från lotusblomman där ingen smuts kan fastna. Allt detta kan inom några år vara verklighet tack vare framsteg inom den forskningsgren som kallas biomimetik. Inom biomimetiken ägnar man sig åt att studera egenskaper och förmågor hos organismer i naturen för att sedan använda sig av denna kunskap för att skapa nya och smartare produkter. Företag i olika branscher är intresserade av att med hjälp av biomimetik kunna skapa nya produkter eller göra befintliga produkter mer effektiva, energisnåla och kostnadseffektiva. Naturen, som haft 4,2 miljarder år till utveckling och förfining, är nämligen ofta häpnadsväckande effektiv och energisnål, något som rimmar väl med dagens krav på nya produkter.
Just nu pågår en utställning på Universeum i Göteborg, som vi på Realize utvecklat tillsammans med Chalmers och Göteborgs universitet, där barn får bygga sin egen superhjälte med hjälp av egenskaper hämtade från naturen. Man kan t.ex iklädd kardborredräkt kasta sig upp och fastna på en vägg och springa ikapp med kackerlackor. Tanken är bland annat att barn därigenom ska lära sig vilken bra källa till nya idéer naturen är. Vi tycker det är roligt att kunna bidra till att göra barn mer nyfikna på hur häpnadsväckande smart naturen är.
Verktyget Flytta egenskaper
Grundidén inom biomimetiken, att studera särskilda egenskaper och funktioner inom ett fält och applicera dessa på ett annat är något vi på Realize också arbetar med. Ett av de verktyg vi ofta använder i våra workshops är ett verktyget Flytta egenskaper. Även om vi vanligtvis inte använder just djur och växter som utgångspunkt, utan vanliga hushållsprodukter, är principen densamma. Man utgår från en viss egenskap eller funktion och försöker applicera den på sin egen tjänst eller produkt och därigenom göra den smartare och mer effektiv.
För några år sedan ledde vi en workshop i kreativitet hos en inkubator. Ett av företagen i inkubatorn sysslade med att utveckla och sälja formulär för webben. Under idéarbetet med Flytta egenskaper, plockade en av deltagarna till sig ett videoband. Detta ledde till idén att man kunde erbjuda kunderna att ”spela in” när formulären fylldes i. Dessa filmer kunde användas i dubbelt syfte; dels i utbildningssyfte för att lära ut hur formuläret skulle fyllas i, dels till att undersöka vilka delar av formuläret folk ofta fyllde i fel, för att kunna erbjuda ännu bättre formulär. Detta gav företaget konkurrensfördelar gentemot andra, liknande företags produkter.