Ibland stöter man på idéer som fastnar med en gång. Idéer som man bara måste dela med sig till andra och som man har svårt att släppa. Omvänt finns det många bra idéer som inte riktigt har det där extra som gör att de sprids och engagerar. Så hur gör man om man vill den nya idén man kommit på verkligen ska fastna hos andra? Enligt Chip & Dan Heath, som skrivit boken Make it sticky, är inte alla idéer ”sticky” från början, men om man lär sig vad som verkligen gör att en idé fastnar kan man bli bättre på att utveckla sina idéer så att de fastnar.
En ”sticky idea” är enligt bröderna Heath:
- Enkel
- Oväntad
- Konkret
- Trovärdig
- Emotionell
- Lätt att berätta
Så nästa gång ni brainstormat och har ett gäng idéer, utgå från ovan egenskaper och ställ dessa frågor när ni vidareutvecklar:
- Går det att förenkla idén?
- Går det att göra den mer oväntad?
- Går det att konkretisera den?
- Går det att göra den mer trovärdig
- Går det att göra den mer engagerande?
- Går det att göra den lättare att berätta?
Även när man ska presentera sina idéer bör man ställa sig ovan frågor. Tänk på den senaste powerpoint-föreläsningen du såg, hur mycket kommer du ihåg? Innehöll den något som verkligen fick dig att haja till? Innehöll den bilder som gjorde ämnet och idéerna konkreta? Innehöll den berättelser om människor som engagerade dig? Fanns det ett narrativ? Var det trovärdigt? Alla presentationer kan naturligtvis inte uppfylla samtliga dessa krav men ju mer av dessa egenskaper de har desto lättare har man gjort det för publiken att ta med sig föreläsningen och sprida dess budskap vidare.
Detta gäller i allra högsta grad när man ska presentera idéer och koncept som man behöver andras hjälp att genomföra. Tänk på att mottagaren inte varit med i Er kreativa process och successivt tillägnat sig idén och dess förträfflighet. Låt inte dina idéer ”dö” för att du inte kan få andra att inse dess kvalitet. Våra utbildningar lär ut även detta. Välkommen på ett möte i Idéfabriken så berättar vi mer!