Varje vecka kan vi läsa om hur tidningsvärlden kämpar med att hitta sin plats i det digitala landskapet. Det är krigsrubriker om hur fattig framtiden kommer att vara utan seriös nyhetsrapportering.
Nedan nyhetsinslag från 1981 är intressant när man ser det så här i backspegeln, kan det vara så att man redan från start hade fel ingångsvärden?
Klicka på bilden för att se nyhetsinslaget via Wimp.com>
Man började med att inte tro på att den digitala tidningen skulle lyckas, man plockade bort bilder, annonser och serierna, det som i stort sätt alla läser. En intressant kommentar i filmen är att ”om det är någon speciellt intressant artikel kan man kopiera den, skriva ut den och spara den”
Tidningsmakarna naturligtvis rätt. Utan korrekt och mångfacetterad information om läget i världen, eller i grannbyn, så blir det svårare att komma till egna kloka beslut och att få förståelse för din medmänniska, i grannbyn eller på någon avlägsen plats.
Vad gör då dagens tidningsmakare för att behålla sina läsare och sina intäkter?
En aktivitet som jag stött på flera gånger under sommaren är att de nedvärderar sin egen produkt. Eller hur ska man annars tolka rabatterbjudanden på 70% . Det tror jag inte är rätt strategi. Tidningen är ingen ny produkt som jag känner osäkerhet inför, den är inget nytt fenomen som jag behöver testa. Jag vet vad jag kan förvänta mig av en seriös nyhetsbevakare.
Genom att sänka priset minskar intäkter och minskade intäkter leder till att journalister mister jobbet och kvaliteten på produkten blir sämre och plötsligt så får jag som läsare ingen seriös produkt längre. Det är en allt igenom negativ spiral, för alla parter
Varför är det så svårt att hitta en affärsmodell som är både attraktiv för läsarna (prenumeranterna?) och ger en lönsam verksamhet?
Vi på Realize tror att man behöver mer kreativitet i branschen kring hur man kan få betalt för sin kompetens. En lösning kan vara att ha olika affärsmodeller parallellt, vi kunder är ju faktisk unika individer allihop och vana vid att plocka ihop vårt eget ”paketerbjudande”.
Lite kreativa workshops kring Osterwalders Business Model Canvas skulle göra susen, om vi fick föreslå.