Att kunna fokusera brukar anges som en framgångsfaktor i många situationer. Utan fokus sägs det vara svårt att få saker gjorda. Men i det kreativa arbetet kan fokus vara ett hinder. Varför då? Inom forskningen kring kreativitet pratar man ofta om divergent tänkande och konvergent tänkande. En lyckad kreativ process kan beskrivas som ett samspel mellan dessa två former av tänkande, där det divergenta tänkandet gör oss till upptäcktresande och tar tankarna till nya platser och det konvergenta tänkandet för ihop och organiserar det vi funnit för att sätta samman dessa till nya, banbrytande lösningar.
För att få bra idéer måste man ha många idéer. Då gäller det att kunna släppa sitt fokus och låta tankarna flyga fritt. Med andra ord att stimulera det divergenta tänkandet. Okej, så divergent tänkande är viktigt. Då är det väl bara att försöka tänka på det nästa gång. Problemet är bara att, som den brittiske folkbildaren Sir Ken Robinson uttryckte det, ”we suck at it!”. Ja, vi är verkligen urusla.I en studie som Robinson genomförde fann man att:
- 98% av alla 3-5:åringar uppvisar geni-nivåer när det kommer till divergent tänkande.
- När samma barn testades vid åldrarna 8-10 år var det bara 32% som uppvisade samma förmåga.
- Endast 10% uppvisade geni-nivå vid åldrarna 14-15.
- Vid vuxen ålder hade talet sjunkit så lågt som till 2%. (Här kan du se mer)
När det gäller divergent tänkande har vi som vuxna alltså tyvärr oddsen emot oss. Men lugn, det finns gott om metoder och tekniker för att ”tvinga” hjärnan ur sitt vanliga fokus och stimulera det divergenta tänkandet.
Här är tre som vi brukar använda oss av i våra workshops i kreativitet:
1. Impulser
Det här är ett förbluffande effektivt sätt att bryta hjärnans vanliga tankemönster. Under brainstorming brukar vi använda oss av olika impulskort. Korten kan ha en bild på en person, plats eller produkt. Det fungerar också med enbart ord, båda ger våra tankar en knuff i en ny riktning.
Metaforiskt tänkande går också ut på att tvinga hjärnan ur sina vanliga banor men här genom att använda sig av liknelser.
Ett exempel skulle kunna vara föra över problemet att sänka sitt företags kostnader genom att likna det vid att ambitionen att gå ner i vikt. Vad kan man göra för att gå ner i vikt? Man kan träna. Man kan äta mindre. Man kan ta hjälp av en diet. Sen ställer man sig frågan: Hur kan vi ”träna” för att få ner våra kostnader? Kan vi sätta våra kostnader på en diet?
Ett annat exempel kan vara om man vill växa som kreativ människa och företagare, varför inte se sig själv som en växt och ställa frågan: Vad behöver en växt för att växa? Den behöver solljus. Den behöver vatten. Den behöver bra jord. Sen ställer man sig följdfrågan: Vad är mitt ”solljus” som människa och företagare? Vad är mitt ”vatten”? Vad är min ”jord”?
Att föra över sin problemställning på ett helt annat område gör att man ser saker på ett nytt sätt, vilket i sin tur leder till nya idéer.
3. Aktivera alla dina sinnen
Mannen på bilden här bredvid har berövats ett av sina viktigaste sinnen: synen. Hans uppgift är att beskriva ett föremål, i det här fallet en svamp, med sina övriga sinnen. ”Den är mjuk”, ”Den är elastisk” ”Den luktar skog”, ”Den är tyst”. Genom att beskriva ett föremål på det här sättet, kan vi bland annat hitta nya konkurrensfördelar med vår produkt.
Det här är bara några metoder man kan ta till för att få hjärnan att tänka i nya banor. Så nästa gång du brainstormar, våga släpp ditt fokus!