Ledsen för den engelska rubriken, det blir så när man befinner sig i ett land där engelska är den minsta gemensamma språknämnaren. Grekland.
I två dagar har vi lett Systemite i en spännande workshop kring deras framtida strategi och produktutveckling.
Tidningen, som var den enda nyheter jag fick till frukost idag fick mig att försöka ta vår egen medicin – dvs prova nåt nytt varje dag och få nya impulser och idéer.
Testade att läsa åtminstone rubrikerna, gick så där.
Det är bara med hjälp av externa tanketriggers som de nya tankarna, idéerna och kanske affärerna gör entré. Som att t.ex. prova att läsa något du initialt fattar nada av.
När vi nu har Grekland på tapeten så vill jag dela med mig av den här tanken: Det är ju just i de svåraste stunderna som kreativiteten gör den största nyttan. Vi har t.ex. mött öststatsföretag som lyckas på en internationell marknad utan externt kapital, Almi-konsulter eller ett av staten designat Innovationssystem.
De har gjort det i motvind och uppförsbacke med hjälp av sin inneboende kreativa styrka.
På samma sätt ser vi här i Grekland hur exempelvis ungdomar övertar mormors hus på landsbygden och startar ekologisk odling av oliver, lime etc. och lyckas skapa sin egen försörjning i en miljö där inget stöd finns att få.
Det är kreativa muskler och uthållighet. För övrigt en kompetens de kan exportera till oss mer ”kyliga och lite bekväma nordbor”.
-Tills nästa gång säger vi ”Kalispera”
Idépiloterna på utlandsuppdrag