”ONE OF MY FEARS IS BEING THIS BIG, SLOW, CONSTIPATED, BUREAUCRATIC COMPANY THAT’S HAPPY WITH ITS SUCCESS.” – Mark Parker, VD Nike
Fastcompany utsåg nyligen Nike till världens mest innovativa företag under 2013. Kläd- och träningsjätten med över 44.000 anställda världen över har funnits med länge och etablerat sig som ett världsledande företag inom sin bransch. När man är så stor är det lätt att tappa styrfarten och viljan till förändring.
Men i ledning av Mark Parker, som tillträdde sin post 2006, har Nike tagit några stora kliv framåt vad gäller innovation. Med sitt FuelBand, ett interaktivt träningsarmband som kan samla flera olika sorters data som sedan kan delas med andra, har Nike lyckats med det som så många eftersträvar idag, nämligen att ta steget från att bara vara ett företag som levererar bra produkter till att även ta sig in på data- och tjänstemarknaden genom en aktiv användning av modern teknologi och sociala medier.
En annan produkt som vunnit mycket uppmärksamhet är Nike’s Flyknit-skor. Flyknit-tekniken, som förenklat går ut på att bygga skor med en väv-liknande teknik istället för att limma ihop olika färdigskurna delar, gör det möjligt att konstruera snabbare och lättare skor på ett mycket resurssnålare sätt.
Vad är det då som gör att Nike lyckats leverera så innovativa produkter de senaste åren? Austin Carr, som följt några av de mest innovativa företagen de senaste åren lyfter fram fyra nyckelregler Nike arbetar efter:
1. För att förändra från grunden måste man gå All-In.
När Ben Shaffer, chef på Nike’s R&D avdelning Innovation Kitchen, påbörjade arbetet med den första Flyknit-skon ville han inte bara skapa en ny, bättre sko, utan hitta ett helt nytt sätt att göra skor. Det var en vågad idé. Den första modellen som presenterades för Parker var egentligen inte mer än en tubsocka fastsydd på en gummisula.
Var det här verkligen en bra idé? Men som Parker uttrycker det: ”Great ideas have something in common with bad ones: Early on they both sound ridiculous.” Parker vågade satsa och ungefär 195 prototyper senare landade Nike i sin första färdiga Flyknit-sko som väger nästan 30 gram mindre än närmsta konkurrentens skor och som dessutom går att skräddarsy efter behov genom att spänna åt lite här, släppa lite där. Flyknit-tekniken håller nu på att förändra inte bara synen på hur man konstruerar skor, utan en rad andra produkter.
Vi vet att det är svårt att våga tänka annorlunda och att våga satsa på det annorlunda. Ju längre man gjort något på ett visst sätt, desto svårare blir det att vända uppochner på alltihop och tänka ”Skulle man inte kunna göra så här i stället?”.
Att verkligen bryta tankemönster är något som vi vuxna tyvärr är rätt dåliga på. Vi har en rad verktyg som vi använder för att stimulera det divergenta tänkandet, den sortens fria tänkande som hamnar på alla möjliga konstiga ställen.
2. Förutse en produkts utveckling.
Första steget i den kreativa processen är alltid att generera många idéer, utan att bry sig så mycket om de är bra eller dåliga, genomförbara eller helt omöjliga. Andra steget är att vidareutveckla idéerna, även de som verkar helt knäppa till att börja med. Först när en idé gått igenom dessa steg bör man fatta beslut om idén verkligen håller för att utveckla till färdig produkt eller tjänst.
Eller som Parker uttrycker det: ”It’s that bullshit filter that says, ’Really? Is this really compelling?’ We kill a lot of ideas.”
Ett ypperligt verktyg vi ofta använder oss av i våra kreativa workshops för att utvärdera, jämföra och sålla bland idéer är olika typer av 2×2-matriser. Genom att placera in sina idéer i matriserna enligt vissa kriterier blir det lättare att se de olika idéernas för- och nackdelar och det blir lättare att se vilka idéer man bör gå vidare med.
3. Styr dina partners
För att kunna lyckas skapa en produkt som verkligen står ut på marknaden gäller det att jobba med rätt människor, men minst lika viktigt är att samarbeta på rätt sätt. Det handlar om att kunda använda sina partners kompetens och spetsförmågor utan att idén ”vattnas” ur eller försvinner längs vägen. Det måste finnas ett aktivt samarbete. ”Man kan inte bara lämpa över ett projekt på en partner”, som Stefan Olander, chef för Nike Digital, uttrycker det ”och säga ”Okej, vi vet inte vad vi vill ha, men kan inte ni bara göra det åt oss?”. Ett sådant samarbete skapar ingen dynamik. När Fuelband skulle genomgå sin transformation från lovande idé till färdig produkt jobbade Nike tillsammans med Astro Studios. Under ett intensivt samarbete med massor av prototyper som skickades fram och tillbaka lyckades man till slut hitta rätt.
Genom att koppla sina produkter till ett aktivt liv, ett liv som man delar med andra, bygger Nike något mycket mer än bara ett varumärke känt för bra, innovativa produkter. De bygger en kultur som skapar fans, inte bara kunder. Dagens teknologi gör detta möjligt på ett helt annat sätt än tidigare. Det gäller bara att hitta sätt att uttnyttja detta. Här finns mycket att lära av Nike.
Vill du lära dig mer om den kreativa processen och innovation, hör av dig till oss så berättar vi mer.