I de allra flesta branscher vi arbetat med så återkommer kunden till vikten av Timing för att få till en bra affär. Ibland handlar det om rätt säsong, ibland om var i konjunkturcykeln man ligger och ibland är det mycket kortare tidsperioder.
Alla blir dock exalterade när vi berättar följande:
Tänk om du kunde ge dina presumtiva kunder ett ”offer they can’t refuse” precis innan de är på väg att handla från din konkurrent. Visst vore det kul, och säkert lönsamt.
Naturligtvis finns det en App för det, också. Inte från något hipp företag i Kalifornien utan från Guatemala, surprise surprise.
Idén bygger på att kunden har appen i sin mobil och när hen befinner sig i en butik som konkurrerar med din egen kan du skicka ett rabatterbjudande direkt till den blivande kunden. Erbjudandet startar på 100% och minskar med 1% för varje sekund, eller valfri tidsenhet, man dröjer med att komma till Din butik.
Så nästa gång du ser folk springa som galningar i Nordstan eller någon annan galleria kan detta vara anledningen. Du som säljer ”sällanköpsvaror” bilar och sånt, får kanske låta tidspannet vara dagar istället för sekunder. Tex kan du ju börja med 50% och minska med 5% för varje dag din kund dröjer. Man kan ju även tänka sig att du enbart kommunicerar med de personer som faktiskt besökt dig men inte kommit tillbaka inom en vecka osv osv.
Vår fråga till dig blir såklart: Hur kan ni använda detta i er verksamhet?
Tänk till och berätta vad ni kommer fram till, eller rättare sagt berätta inte. Bara kör på.
Ska sanningen fram, och det ska den, så kom en a våra kunder fram till något liknande för några år sedan i en kreativa workshop vi ledde. Här handlade det om att kunna veta exakt när kunden satt och läste din offert och just Då höra av sig för att poängtera alla fördelar med just ert erbjudande.
Kunden i fråga skickade inte offerten via mail utan sparade den på en server där kunden kunde logga in och hämta offerten. Vid inloggnig fick berörd säljare ett sms och då tog sig en kopp kaffe, ringde kunden och sålde!
Man kunde öka avslutsfrekvensen med 30% och dessutom öka ordervärdet med liknande procentsats.