När vi jobbar med att ta fram nya idéer och vidareutveckla dessa måste vi kunna beskriva våra idéer och få andra att förstå och tro på dem. Detta är verkligen en konst. Eftersom de idéer vi ska förmedla inte förverkligats än är det ju svårt att beskriva dem för andra. Istället är det lätt att hamna i diskussioner om vad som är möjligt eller inte. Så kan man väl inte göra? Det där går ju inte! Den tekniken finns inte ännu o.s.v. Men även idéer som inte går att genomföra (just nu) kan ha stort värde. De kan öppna vyerna och få oss att se saker på ett helt nytt sätt och leda till idéer som ÄR genomförbara. Därför gäller det att kunna beskriva och diskutera alla idéer.
En väldigt användbar metod är att helt enkelt låtsas som om att din idé redan är förverkligad, att den redan finns i verkligheten. Sen går det ut på att beskriva den så noggrant som möjligt. I första skedet av en idés liv är det mindre viktigt om den är genomförbar eller inte. Genom att beskriva idén som om att den redan är genomförd hamnar fokus helt och hållet på idéen och inte på genomförande.
Om det handlar om en produkt, hur ser den ut? Är den stor eller liten? Lätt eller tung? Vilken färg har den? Hur känns den i handen? Vad heter den? Om det handlar om en tjänst, beskriv hur den används, hur den löser ett problem idag. Beskriv de som använder den. Ge dem namn. Var så utförlig som det går.
Ju mer den som ska ta del av en idé ser framför sig, ju mer idén träder fram och blir konkret, desto lättare blir den att ta på allvar. Och ju tydligare din idé är, desto lättare blir den att bedöma. Att verkligen i detalj beskriva din idé som om att den redan fanns kan också ge insikter om framtiden; vad du borde satsa på, vilka fler tjänster eller produkter du eller ditt företag borde utveckla, vilka kundperspektiv som är viktiga o.s.v.
Ett annat exempel är kunder. Inom produktutveckling har man länge använt sig av så kallade ”user personas”. Idén är att låta olika fiktiva personer representera olika ”kundtyper” och utveckla sina nya produkter med dessa i åtanke. Dessa ”personas” kan bygga på hundratals, ibland tusentals kundintervjuer. Men som vi alla vet är det svårt att relatera till siffror och data. Genom att inte bara jobba mot en generell kund, utan få ett ansikte på de som ska använda ens produkt eller tjänst i framtiden blir det lättare se nyttan med det man gör och att känna sig motiverad i sitt arbete. Så istället för att anpassa sin produkt eller tjänst för ”en högutbildad 25-35 årig svensk”, jobbar man mot ”Anders, 29 år från Haninge, med truckerkeps och AC/DC i lurarna”.
Nu är det din tur! Ta en av dina idéer och ge den så mycket liv det bara går!