Det finns fyra huvudsakliga drivkrafter för innovation :
- Tillväxt
Skapa nya intäkter genom innovativa nya eller förbättrade produkter och tjänster - Effektivitet
Innovationer för att minska kostnader och skapa effektivitetsvinster för att förbättra slutresultatet . - Differentiering
Skilja ditt företag och produkter och tjänster från andras på ett hållbart och meningsfullt sätt . - Relevans
Marknaden förändras och dina konkurrenter är innovativa … upprätthålla relevans i en föränderlig marknad genom innovation.
Alla dessa drivkrafter för innovation är viktiga, och din organisation bör beakta alla. Oftast kommer dock organisationens struktur och mandat för innovation att prioritera en eller två, av de fyra drivkrafterna för innovation.
I vissa lägen kan det vara befogat att fokusera innovationsarbetet kring minskade kostnader för överlevnad. I andra fall som vi ser med t.ex. Apple och deras iPad just nu handlar det mer om differentieringsstrategi och att upprätthålla relevans i en föränderlig marknad.
Det är viktigt att bestämma vilka mål man har med innovationsarbetet då detta påverkar struktur, finansiering, mandat och var i innovationsprocessen musklerna ger mest utdelning. Är det att öka antalet radikala innovationer, att genomföra fler idéer eller att förbättra urvals och förfiningsprocessen för idéer.
Vilka är era drivkrafter för innovation och mål? Och hur bidrar detta till utformningen av er strategi för skapande av idéer, urval av idéer och genomförande av idéer?
Beroende på innovationsmål och organisation kan helt olika olika upplägg för kreativitet och innovation blir framgångsrika. Titta lagom mycket på hur andra gör…och hör gärna av dig för en diskussion hur vi kan hjälpa dig