“If I had an hour to solve a problem and my life depended on it, I would use the first 55 minutes determining the proper question to ask, for once I know the proper question, I could solve the problem in less than five minutes.” – Albert Einstein
I april 1973 gjorde Martin Cooper, då ung ingenjör vi Motorola, det första samtalet med en mobil, handhållen telefon. Prototypen vägde 1.1 kg (!) och hade en samtalstid på 30 min. Det har onekligen hänt en hel del sedan dess men detta var startskottet på en revolution som drastiskt förändrat hur vi kommunicerar med varandra. Vad låg då bakom detta stora steg? När Cooper några år tidigare ombads leda ett projekt om radiotelefoni kastade han sig inte direkt in i arbetet utan tog ett steg tillbaka och ställde sig själv, och sitt team, följande fråga: ”När vi vill ringa och tala med en person, varför måste vi ringa till en viss plats?” Frågan ifrågasatte ett av den tidens grundläggande antaganden om telefoni, nämligen att det är något som sker mellan två fasta punkter. Frågan var även ställd på ett insiktsfullt sätt. Hade Cooper frågat ”Hur bygger vi en mobil telefon?” hade fokus direkt hamnat på att hitta en lösning, men genom att ställa en ”varför”-fråga öppnade Cooper upp för ett utforskande arbete. Efter att verkligen ha tömt ut denna ”varför”-fråga fick Coopers team en tydlig bild av de problem som behövde lösas för att nå målet. Först när de kommit hit började de fråga ”hur”-frågorna.
Att ställa rätt frågor är en konst. Här är några tips:
Ställ många olika frågor.
Det går aldrig på förhand att veta vilka frågor som kommer leda till de största insikterna så det gäller att våga ställa många olika frågor. Det viktiga är att inte låsa sig vid en fråga utan kunna jobba med flera samtidigt.
Ställ frågor som ifrågasätter grundläggande antaganden.
De flesta barn går igenom en fas då de ställer tusentals ”varför”-frågor. Vi som föräldrar får göra så gott vi kan med att svara på strömmen av besynnerliga och ibland komiska frågor. För om det är något barn är bra på så är det att göra precis det som Cooper gjorde, nämligen att ställa frågor som utmanar grundläggande antaganden. Det är inget konstigt för ett barn att ställa frågor som Varför är tre en siffra?, Varför har jag inte en snabel? eller Varför är grönt grönt?. Det är precis den här typen av frågor vi måste lära oss ställa om vi vill hitta nya, banbrytande lösningar och produkter. När vi kör kreativa workshops kring affärsmodeller brukar vi använda frågekort från vårt Idéspelet: Business model edition. Dessa frågor har utformats för att ifrågasätta många av de grundläggande antaganden som finns kring affärsmodeller vad gäller kunder, intäktsströmmar, marknadsföring, värdeerbjudande, kostnader o.s.v.
Ställ frågor om känslor och relationer.
Verkligt bra produkter löser inte bara ett problem, de väcker även känslor hos de som använder dem och skapar relationer mellan kund och företag. Nya kanaler, såsom sociala medier, har gjort det möjligt att ha en mycket närmre relation med sina kunder och dessutom få feedback på nya produkter eller tjänster. För att skapa djupare relationer med sina kunder kan det vara nyttigt att ställa frågor som utgår från att produkten eller tjänsten är något, eller någon, som vi har starka band till, såsom en familj eller en vän. Våga också fråga efter starka känslor. Om du verkligen vill vara banbrytande fråga dig inte bara vilken lösning eller tjänst du skulle gilla, utan vilken lösning eller tjänst du skulle ÄLSKA!
Om du vill ha hjälp att hitta frågorna som kan ge ditt kreativa arbete en knuff i nya riktningar, hör av dig till oss!