Under alla våra år av konsultande i kreativa processer och Business Innovation för såväl större som mindre företag vet vi hur frustrerande det kan vara när innovativa satsningar rinner ut i sanden bara för att ledningen inte vågar satsa.
Det här är ingen lätt fråga. Pressen på de översta cheferna att leverera kortsiktiga resultat har inte direkt minskat över åren.
Att ha en process där man tillsammans arbetar med sina kreativa utmaningar, en process där alla får komma med sina idéer och där man jobbar tillsammans med att vidareutveckla och utvärdera nya idéer i en stimulerande miljö är viktigare än någonsin.
Stefan Lindegaard, strategi- och innovationskonsult, delade nyligen på sin sajt med sig av sina tankar kring varför chefer inte förstår vikten av innovation trots att det är viktigare än någonsin. Här är fem huvudanledningar:
1. Strävan att uppnå kortsiktiga mål tar överhanden.
En anledning till detta är naturligtvis att chefer har stor press på sig att leverera resultat. Om en satsning inte slår igenom och ger de resultat man hoppats på vilar ju det yttersta ansvaret på VD:n. Det är han/hon som får stå till svars. Att våga satsa på nya, och tidigare oprövade idéer kräver mod. Mycket mod.
2. De är dåligt utbildade vad gäller innovation.
Många chefer gick sina affärsutbildningar innan innovation var ett naturligt inslag i utbildningen. Gedigen erfarenhet kan naturligtvis väga upp för detta men om man bara ägnat sig åt att lösa problem inom en och samma ”box”, kan det vara svårt att se de där större perspektiven, som är så viktiga för verkliga innovation.
3. Chefer är rädda för risk.
Att föra in nya tjänster eller produkter på marknaden eller implementera nya affärsmodeller kan vara förenat med stora risker. Man är ju så van vid att göra saker som man alltid gjort. Varför ändra? Varför ta den risken? Det enkla svaret här är att det inte inte går att bara göra saker ”som man alltid gjort”. Om man inte är beredd att ta risker blir man omkörd av de som vågar satsa på det nya.
4. De förstår inte att nätverkskultur är viktig för innovation.
Att uttnyttja nätverk för att skapa nya samarbeten, nya sätt att jobba och att ta vara på all den kunskap som finns i ens organisation är viktigare än någonsin. Enligt Lindegaard ställer allt för få chefer sig frågan vad de har för strategi för att få till en fungerande nätverkskultur.
5. De är alltför långt borta från ”där det händer”.
För chefer på toppnivå som förstår vikten av innovation kan det vara svårt att implementera denna strävan neråt i företaget eftersom de saknar kunskap om hur saker görs ”på golvet”. De är helt enkelt för långt ifrån där det händer. Här handlar det om att få till bättre kommunikation, att göra cheferna delaktiga i det dagliga arbetet. Detta gäller naturligtvis åt andra hållet också. Drivna chefer på mellan-nivå med innovationspotential kan ha svårt att övertyga chefer på högre nivå om vikten av att tänka om. Vilket naturligtvis skapar frustration.
Om du vill veta mer om den kreativa processen eller letar efter en lokal där ni kan arbeta tillsammans med era kreativa utmaningar, hör av er till oss.
Vi utbildar också chefer i det som vi kallar ”Leading Innovation”, dvs hur man leder en organisation mot ökad kreativitet och innovationskraft. Kontakta oss gärna så berättar vi mer>