Walt Disney var tveklöst en av 1900-talets mest inflytelserika innovatörer och affärsmän.
Genom sina animerade filmer fyllde Walt det kollektiva medvetandet med en serie oförglömliga figurer och förändrade synen på film och underhållning för alltid. Walt besatt onekligen en unik förmåga att göra verklighet av sina drömmar. Men det var inte alltid enkelt.
Walt gick igenom många svåra perioder under sin karriär då han blev tvungen att ta hjälp av sin kreativitet för att ta sig förbi den bistra verkligheten och bringa liv i nya drömmar. Men vad bestod denna kreativa förmåga av? Själv sammanfattade han den med ordet ”imagineering” en blandning av orden ”imagination” och ”engineering”.
I någon mening handlade det om att kunna inta olika perspektiv och förena drömmarens fria, gränslösa mentala utflykter med ingenjörens logiska, strategiska och problemlösande tänkande. Walt kunde verkligen inta olika roller.
En av hans animatörer beskrev det så här: ”Det fanns egentligen tre olika Walt: drömmaren, realisten och kritikern. Man visste aldrig vem det var som skulle komma på mötet.”
Walt ansåg att just dessa tre olika perspektiv var så viktiga att han införde olika rum för varje perspektiv. Genom att konkretisera den kreativa processen i det fysiska rummet blev det lättare att fokusera på ett perspektiv i taget. Rum ett var drömmar-rummet, rum två realist-rummet och det tredje rummet, som de anställda kallade ”the sweat box” var kritiker-rummet. Alla nya idéer fick passera genom samtliga rum. Om en idé inte höll i realist-rummet fick den gå tillbaka till drömmar-rummet. Endast när en idé lyckats ta sig igenom samtliga rum blev den till produktion. Och vilka produktioner det blev!
Detta sätt att arbeta med den kreativa processen har även gett upphov till den så kallade Disney-metoden, en modell för innovationsarbete framtagen 1994 av Robert Dilts. Metoden bygger på fyra olika ”tankeroller”: outsider, dreamer, realisers och critics.
Våra kreativa workshops bygger på samma princip. En av de grundläggande insikterna bakom denna process är att det är lättare att ta en ”galen” idé och göra den mer ”rationell” eller ”genomförbar”. En dröm är helt enkelt den bästa utgångspunkten för kreativitet. Först när vi genererat många och annorlunda idéer är det dags att ställa frågan hur man kan realisera dem, göra dem mer rationella. Och först när vi gjort detta är det dags att plocka fram det verkligt kritiska sinnelaget och leta efter varje svag punkt och bedöma efter stränga kriterier.
Precis som i Walt Disney’s studio har vi i vår satsning Idefabriken dedikerat olika delar av lokalen till olika steg i den kreativa processen.
Om du vill veta mer om hur man jobbar med dessa olika perspektiv eller letar du kanske efter en plats att jobba med kreativa utmaningar, hör av dig till oss så berättar vi mer.