Bra idéer finns överallt i ett företag. Från VD och ledningsgrupp till avdelningschefer ända ner till ”golvet” sitter anställda på outnyttjade idéer. Att fånga upp alla dessa idéer kan dock vara svårt. Men för företag idag som vill utvecklas och hitta nya, innovativa lösningar och produkter är förmågan att göra just detta oerhört viktig.
Ett intressant exempel är Volvo Trucks satsning Tech Jam, en enorm ”förslagslåda” och diskussionsforum på nätet, där över 10.000 anställda inom företaget bjöds in för att under tre dygn få lämna in idéer kring hur man skulle kunna få fram mer miljövänliga lastbilar. Över 1500 ingenjörer bidrog med idéer och diskussionsforumet svämmade över av långa utbyten och diskussioner.
I Vinnovas rapport Innovationsledning och kreativitet i svenska företag från 2012 slås det fast att en tydlig process för att samla upp, vidareutveckla och realisera idéer är viktigare än någonsin för alla företag som utveckla sin kreativitets- och innovationspotential. Inom produktutveckling är detta kanske som allra mest tydligt, då alla som jobbar med en produkt, hela vägen från konstruktörer och designers till folk på golvet, genom sin erfarenhet förvärvat gedigen kunskap om hur dessa produkter skulle kunna utvecklas och förbättras. Men att fånga upp dessa idéer kan vara svårt. I ett delkapitel i rapporten som tittar närmre på just innovation vid produktutveckling beskrivs några svenska företags innovationsprocesser. Det konstateras att det ofta saknas en planerad process för att samla in idéer. Författarna ville se om de förslagssystem som finns hos många företag fungerar. Slutsatsen? Både ja och nej. Ett förslagssystem, vilket skulle kunna beskrivas som en enklare form av Volvos Tech Jam, där anställda kan dela med sig av idéer till förändringar, förbättringar, nya produkter o.s.v, kan vara ett bra verktyg för att samla in idéer. Men, som författarna konstaterar, det räcker inte. Att äga sin egen idé, att få chansen att presentera den med egna ord och få vara med att vidareutveckla den är minst lika viktigt. Delaktighet är viktigt. Detta kräver en tydlig process som alla förstår. Vad händer med idén efter att jag lämnat in den? Vem utvecklar den vidare? Får jag någon belöning om den tar sig hela vägen till färdig produkt? Det måste finnas tydliga svar på alla dessa frågor.
Författarna konstaterar även att det kan var bra att skilja på mer ”inside-the-box”-idéer och mer kreativa ”outside-the box”-idéer och samla in dessa i olika förslagssystem. Annars finns det en risk att man tänker om sin idé: ” Det här är ju bara en liten idé, ingen kreativ, omvälvande idé. De vill ju ha mer annorlunda idéer. Den här är inte tillräckligt bra”. Men även ”mindre” idéer (kanske förslag till en liten, liten förbättring av en befintlig produkt eller tjänst) är viktiga i innovationsarbetet. Det är också viktigt att låta det kreativa arbetet få ta tid. Att anställda får möjlighet att lägga tid på kreativa utmaningar. Men om anställda blir stöttade och uppmuntras till att komma med idéer kan ett förslagssystem bli ett mycket effektivt verktyg för innovation.
En av tankarna bakom vår satsning Idéfabriken är att man ska kunna arbeta med sina kreativa utmaningar tillsammans i en stimulerande miljö enligt en tydlig metod med beprövade verktyg för varje steg i processen. Hela vägen från idégenerering och idéutveckling till utformning av specifika produkter, tjänster och affärsmodeller. Vi uppmuntrar alltid våra kunder som kommer att bjuda in anställda från många olika avdelningar. På så sätt fångar man upp olika sorters kunskap och idéer från alla delar av företaget. Att få möjlighet att arbeta med denna process någon annanstans än i de lokaler man har sina vanliga möten och andra aktiviteter kan vara befriande.
Vill du veta mer om vad som driver innovation och kreativitet? Vill du kanske veta mer om Idéfabriken eller dela med dig av dina kreativa utmaningar, hör av dig till oss.