Varje år lämnar industrin efter sig enorma mängder spillprodukter och överblivet material. Några som bestämt sig att försöka göra något kreativt av allt detta material är Creatables, ett nätverk av designers med bas i Göteborg. Men Creatables vill gå ett steg längre än att bara göra produkter av återvunnet material. Genom aktiva samarbeten med industri skapar Creatables inte bara mer hållbara produkter, utan är på allvar med och påverkar synen på hur vi bör använda våra resurser på ett klokare sätt. Vi tog en pratstund med Erik Thorstensson på Creatables och ställde några frågor.
-Varför startade ni Creatables?
Erik: Det hela började när jag 2007 höll på att utveckla ett skal till en dator. När jag kom till punkten då det var dags att marknadsföra och sälja skalet kom frågan om förpackning upp. Jag ville inte ha en förpackning. Förpackningar står för en betydande del av slöseriet med resurser, utan att egentligen tillföra så mycket till produkten. Dessutom kostar de pengar. Men förpackningar är viktiga för att kunna sälja en produkt, så jag började fundera på om det fanns något smartare sätt att producera en förpackning. En mer hållbar förpackning, fast med lika hög kvalitet. Tillsammans med ett företag i Nybro lyckades jag, genom att använda mig av deras spillmaterial och produktionskedja, få ut tre produkter till samma kostnad som bara förpackningen. Jag tävlade senare med projektet i Skapa innovationstävling. Projektet vann pris och fick en hel del uppmärksamhet. Vi bestämde oss då för att ta det här vidare, försöka ”kartlägga skräpet” och hitta nya former av samarbeten med industri.
-Ni kallar era samarbeten med industri för ”production hacking”. Vad är det?
Erik: ”Production hacking” innebär att vi aktivt samarbetar med industri genom att faktiskt ändra och i någon mening ”mixtra” med produktionen. I gengäld mot att vi får tillgång till produktion och spillmaterial, subventionerar vi med nya verktyg och hjälper till att finslipa produktionen ytterligare.
-Vad sysslar ni med nu och hur ser ni på framtiden?
Erik: Ett av våra stora mål är att ”hacka” något riktigt stort företag som har stor produktion. Det skulle öppna upp stora möjligheter. Utöver detta jobbar vi just nu med ett större projekt tillsammans med Vetenskapsfestivalen. Målet är att låta över 4000 barn från 10 olika stadsdelar i Göteborg vara med och bygga en 18 meter hög (om allt går som det ska) Sierpinski-tetraeder i återvunnen polypropylenplast. Det är sjukt kul! Ett annat projekt vi driver är Let’s science, där vi samarbetar med olika vetenskapsinstitutioner världen över för att skapa nya undervisningsmaterial för barn. Vi har utvecklat en maskin vi kallar Makestation, en manuell skärare som man kan skära i material man har över och bygga sitt eget undervisningsmaterial. På en skola, t.ex, finns det ju massa spill och överblivet material man kan använda sig av.
Vad gäller framtiden tycker vi att det är sjukt spännande nu med hela kulturen som växer fram med mindre företag som producerar saker på helt nya sätt. Det som endast större företag kunde göra för bara några år sedan kan idag företag med bara 4-5 anställda göra. Små företag är dessutom mycket mer agila och idéerna försvinner inte i byråkrati och komplicerade organisationer. Hela open source-kulturen och ny utrustning, såsom 3D-printers, CNC-fräsar för hemmabruk och mikrodatorer som Arduino och Raspberry Pie, känns väldigt spännande.
-Tack!
Här kan du se Erik prata mer om production hacking på TedX Göteborg:
När vi leder kreativa workshops och hjälper företag utveckla nya produkter, tjänster och affärsmodeller brukar vi använda oss av frågor utformade för att leda tankarna i nya riktningar. En av dessa frågor är just: Vad skulle ni kunna göra med allt som blir över i er produktion?
En annan fråga vi brukar ställa är om detta gäller även om man inte sysslar med att utveckla fysiska produkter. Kan det även gälla när man utvecklar sitt företag? Vad blir t.ex ”över” efter att man tagit fram en ny affärsmodell? Vad blir över efter att man utvecklat en ny tjänst? Över blir ju förstås en massa idéer och kunskap. Istället för att bara slänga alla dessa idéer och kunskap bör man naturligtvis dokumentera den och spara den för framtiden. Man vet aldrig vilket skräp som kan bli guld.
Om du vill veta mer om kreativitet och affärsutveckling, eller letar efter en stimulerande miljö att arbeta med era kreativa utmaningar, hör av dig till oss!