Allt fler inser vikten av innovation för att lyckas på dagens hårt konkurrensutsatta marknader. Men detta gäller inte bara för företag och organisationer. Även länder måste arbeta för skapa de nödvändiga förutsättningarna för innovation.
I december förra året klubbade regeringen igenom Den nationella innovationsstrategin, en satsning som syftar till att skapa ett hållbart innovationsklimat i Sverige. En av de stora skillnaderna mellan denna och tidigare nationella satsningar på innovation är att det nu vilar ett större ansvar på olika myndigheter att redogöra för sina insatser.
Syftet är att det ska bli lättare att se och utvärdera vilka insatser som faktiskt görs.
Regeringen har gett Statens jordbruksverk, Naturvårdsverket, Post- och telestyrelsen, Konkurrensverket, PRV, SGU, Trafikverket, Luftfartsverket, Bolagsverket, Tillväxtverket och Svenska institutet i uppdrag att samverka med och rapportera sina innovationsinsatser till Vinnova, Sveriges myndighet för innovation.
– För att klara tillväxten, jobben och välfärden måste innovationen ske i hela samhället. För att få större genomslag med strategin engagerar vi därför myndigheter inom flera politikområden och sektorer. Genom att dra åt samma håll uppnår vi konkreta resultat i innovationsarbetet, säger Annie Lööf.
Vi har jobbat med att utveckla företags innovationskraft i snart 20 år och vet hur viktigt det är att hela tiden ha fokus på att utvecklas, tänka om och tänka nytt. Annars hinner någon annan före. Det är bra att det nu tas krafttag för att stimulera det svenska innovationsklimatet även från politiskt håll och vi ser med spänning fram emot att få följa denna utveckling.
Om du vill veta mer om hur du kan utveckla innovationskraften i ditt företag, eller letar efter en stimulerande miljö att arbeta med ditt företags kreativa utmaningar, hör av dig till oss så berättar vi mer!