Förra veckan skrev vi om Södertälje, som nyligen korats till Sveriges mest kreativa kommun. Men om man lyfter blicken en aning till en europeisk och internationell nivå, hur står sig Sverige vad gäller kreativitet och innovation? Och vad kommer kommer krävas av svenska företagsledare för att möta framtidens utmaningar och hitta nya sätt att lyckas på en världsmarknad som snabbt håller på att förändras?
Frågan är naturligtvis inte helt lätt att ge ett ensidigt svar på, men Esbri, institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning, har tillsammans med VINNOVA försökt ge svar på frågan i rapporten Det innovativa Sverige. Rapporten slår fast att Sverige ligger i det absoluta toppskiktet bland länderna i OECD vad gäller konkurrenskraft. Men när det kommer till entreprenörskap och företagsfrämjande halkar vi efter. På världsbankens index över ”ease of doing business” ligger vi efter våra nordiska grannar. Det är helt enkelt lättare att bedriva affärsverksamhet i Norge och Danmark. Här finns uppenbarligen rum för förbättring, särskilt om tar med i beräkningen att Sverige länge tillhört de länder som satsar mest på forskning och utveckling. Under 2011 uppgick satsningarna till 3,4 % av BNP. Så det är inte bara politik det handlar om. Svenska företag måste bli bättre på att skapa värde i en värld som snabbt går från informationssamhälle till kunskapssamhälle.
PricewatherhouseCooper gör varje år en undersökning baserad på intervjuer med VD:arna för några av världens största företag. I den 17:e i ordningen, som precis kommit ut, ställs stora utmaningar mot stora möjligheter. Bland de stora trenderna globalt som företag måste navigera sig igenom är förmodligen den snabbt växande befolkningen och den allt större bristen på resurser de mest utmanande. Att hantera, och hitta nya, innovativa sätt att dra nytta av de demografiska förändringarna kommer vara helt avgörande.
Något som lyfts fram av många av VD:arna i undersökningen är så klart den explosionsartade utvecklingen vad gäller uppkoppling. Till år 2020 beräknas det finnas 7 gånger fler uppkopplade enheter än vad det finns människor i världen. Här finns förstås enorma möjligheter. Den digitala revolutionen har skapat kunder som vill ha tillgängliga, mobila och skräddarsydda produkter och tjänster. Och den trenden kommer att fortsätta. För att kunna möta detta behov krävs kunskap om hur man skapar värdefulla produkter och tjänster i ett kunskapssamhälle. Det krävs kunskap om kunskap.
Efter alla våra år med att leda svenska företag genom deras kreativa utmaningar kan vi konstatera att en av de verkliga nyckelfaktorerna för att lyckas är att ha en fungerande innovationsstrategi, att aktivt arbeta för att stimulera kreativiteten i företaget. Om du vill utveckla innovationspotentialen i ditt företag, eller letar efter en stimulerande miljö att arbeta med ditt företags kreativa utmaningar, hör av dig till oss!
Här kan du se en sammanfattning av hur några av världens mest inflytelserika företagsledare ser på framtidens utmaningar: