Södertälje har inte bara för andra året i rad nominerats till Årets skolmatskommun. Det är även en kommun på frammarsch vad gäller kreativitet och innovation. Handelshögskolan i Göteborg utsåg nämligen nyligen kommunen till Sveriges mest kreativa. Vad är det då som Södertälje gör rätt?
Enligt Evelina Wahlqvist, doktorand vid Handelshögskolan i Göteborg som tillsammans med Patrik Ström skrivit rapporten ”Sweden in the Creative Age”, menar att en av huvudanledningarna bakom Södertäljes framgångar är att kommunen drar nytta av sin geografiska lokalisering, sin teknologibas och sitt aktiva arbete med mångfald och integration. Även Kjell Hasslert, koncerndirektör Södertälje kommun, menar att mångfalden är en av huvudfaktorerna. Denna mångfald har i sin tur attraherat inte bara företag , utan även KTH, som valt att förlägga sin höskoleingenjörsutbildningar i kommunen. Efter att samtliga av Sveriges 290 kommuner studerats slår rapporten fast att homogena städer inte har samma förmåga till utveckling. När människor med olika bakgrunder, intressen, utbildning, och erfarenheter möts skapas synergieffekter.
Vad kan man då lära sig av det här?
Efter alla våra år som konsulter inom företagsutveckling och innovation har vi lärt oss något viktigt. Den kunskap och vilja till förändring som är bränslet i alla kreativa processer finns inte bara i företagets ledningsgrupp och bland cheferna. Den finns i hela företaget. Alla i ett företag har värdefull kunskap och idéer. Vi har därför alltid förespråkat att låta så många som möjligt delta i det kreativa arbetet. I våra kreativa workshops väger allas idéer lika tungt.
Så även om just er kommun kanske inte är den mest kreativa, se till att ert företag skapar de nödvändiga förutsättningarna för att utvecklas.
Om du vill veta mer om vad vi på Realize kan göra för ditt företag, eller letar efter en stimulerande miljö att arbeta med era kreativa utmaningar, hör av dig till oss!