Du har säkert någon gång hört att den högra delen av din hjärna är den kreativa, inkännande och poetiska delen och att den vänstra är den logiska, analytiska och organiserande delen. Ny forskning inom neurovetenskapen visar att det här inte stämmer. Det är mer komplicerat än så. Genom att studera vad som faktiskt händer i olika delar av hjärnan under den kreativa processen börjar nu hjärnforskare förstå att hela hjärnan behövs för att kreativitet ska uppstå. Kognitionspsykologen Scott Barry Kaufman, som länge intresserat sig för frågan, sammanfattar vad vi vet idag i en artikel i Scientific American.
Enligt Kaufman är vi fortfarande långt ifrån en fullständig neurovetenskaplig förklaring till hur kreativitet fungerar. Men de senaste årens forskning pekar mot tre nätverk i hjärnan som spelar en avgörande roll för kreativitet. En viktig poäng är att inget av dessa nätverk finns helt i den ena eller andra hjärnhalvan.
Det första nätverket brukar kallas The Executive Attention Network. Detta nätverk aktiveras när du lyssnar koncentrerat på någon eller när du försöker lösa svåra problem, i synnerhet problem där du måste använda ditt minne.
Det andra nätverket, The Imagination Network, är aktivt när vi gör olika former av simuleringar i hjärnan. Det kan handla om rotationer av 3-dimensionella objekt, men även förståelse för hur andra tänker.
Det tredje nätverket, The Salience Network, styr hur mycket de andra två nätverken är aktiva.
Hjärnforskare studerar nu för fullt hur dessa tre nätverk samverkar under den kreativa processen. Genom att t.ex studera hjärnaktiviteten hos jazzmusiker som improviserar har man kunnat visa att nätverket som styr uppmärksamhet då är mindre aktivt (men inte helt avstängt), medan nätverket som styr simuleringar är mer aktivt. Detta och liknande experiment pekar mot att kreativitet kräver samarbete mellan flera olika regioner i båda delarna av hjärnan.
En vanliga missuppfattning vi ofta möter är att kreativitet bara handlar om att släppa loss och ”go crazy”. Precis som neurovetenskapen idag visar är detta bara halva sanningen. För att generera många idéer är det fria, out-of-the-box-tänkandet viktigt. Men för att kunna välja ut (alla idéer är ju inte bra), vidareutveckla och realisera idéerna krävs fokus, förnuft och kritiskt tänkande. När vi driver kreativa workshops arbetar vi därför med olika stationer där man jobbar med olika delar av den kreativa processen. Så att hela hjärnan får vara med!
Varför inte ta ert nästa kreativa projekt till en stimulerande miljö med beprövade metoder? Hör av dig till oss, så berättar vi mer!