Kanske har du någon gång i livet haft ett riktigt Eureka-ögonblick, när alla bitar bara föll på plats och du kom till insikt. Att komma till nya insikter är det kreativa arbetets ultimata mål. Men vad är en insikt och hur uppstår den? Kommer den alltid som en blixt från himlen eller går den att framkalla?
I en ny BBC-dokumentär får vi en inblick i vad den moderna neurovetenskapen kan lära oss om insikt och kreativitet. Tidigare forskning kring insikt har handlat om yttre faktorer, såsom människors beteenden och kroppsliga signaler (puls, blodtryck o.s.v), men idag kan vi, med modern teknik, undersöka vad som sker i hjärnan när vi brister ut i ett Aha!
Och svaret?
Jo, efter att ha använt sig av fMRI, ett verktyg som ger svar på var någonting sker i hjärnan, och EEG, som ger svar på när något sker i hjärnan, kan forskarna konstatera att ögonblick av insikt verkligen går att se i hjärnan. Nästa mål är naturligtvis att använda denna kunskap och utveckla metoder för att framkalla kreativitet och insikt. Tänk vilka möjligheter det skulle kunna innebära!
Våra kreativa workshops består av flera olika steg. I det första steget är det viktigt att generera många idéer. Det är inte så viktigt om de är bra eller inte. Bara de är många. Det viktiga här är att stimulera det divergenta tänkandet, det gränslösa tänkande som sticker iväg åt alla håll. I nästa steg, där man vidareutvecklar och utvärderar idéer är det istället det konvergenta tänkandet vi vill stimulera, det tänkande som analyserar och tar de olika idéerna och sätter samman dem till något som fungerar. När samspelet mellan konvergent och divergent tänkande flyter uppstår insikt. Det är härligt att se när deltagarna i våra workshops kommer till insikt och hittar nya lösningar på sina kreativa utmaningar.
Se hela dokumentären nedan:
.