Alla utvecklingsprocesser innehåller ett mått av osäkerhet. Hur mycket man än anstränger sig och tror att man har tänkt på allt upppstår det alltid problem på vägen. Vissa saker är helt enkelt svåra att förutse. Man måste testa sig fram. ”Prototyping” handlar om att snabbt kunna göra modeller för att testa, utvärdera och vidareutveckla sina idéer. Vare sig det handlar om fysiska produkter, tjänster eller affärsmodeller innebär Prototyping stora möjligheter.
Rapid Prototyping
– Den största fördelen är att konstruktionen inte behöver ta hänsyn till traditionella tillverkningsmetoder. Eftersom all Rapid Prototyping sker lager på lager är det endast fantasin som sätter gränser. Ju komplexare ens modell är desto större är fördelarna med Rapid Prototyping. Att tillverka fysiska modeller över en arbetsdag är idag relativt enkelt vilket snabbar upp flödet. Fler ”loopar” med fysiska modeller på en given tidsperiod reducerar risken för fel och att konfronteras med problem när man gått in produktionsfasen.
Det talas ibland om att Rapid Protyping kommer ta över framtidens produktion, något som Mikael anser att man ska se på med viss försiktighet.
-Eftersom Rapid Prototyping medför vissa begränsningar vad gäller t. ex val av material, detaljrikedom, kulör och ytjämnhet så tror jag inte att metoden kommer kunna slå ut traditionella produktionsmetoder helt och hållet. Vidare så är konventionella metoder än så länge avsevärt mera kostnadseffektiva när man pratar högvolymproduktion. Det finns dock områden där metoden kommer påverka produktion. Istället för Rapid Prototyping så pratar man idag mycket om AM, eller ”Additive Manufacturing”, för att komma bort en del från att det bara handlar om prototyper. Inom medicinområdet öppnar detta t. ex upp för möjligheten att göra patientspecifika implantat till relativt låga kostnader.
Prototyping mer än bara fysiska modeller
Precis som Rapid Prototyping öppnar möjligheter att snabbt testa och vidareutveckla en fysisk produkt används idag Prototyping som metod att för att göra modeller inom en rad andra områden. Det kan t.ex handla om att utveckla nya tjänster eller affärsmodeller. Något vi ofta använder oss av när vi kör kreativa workshops och jobbar med att utveckla nya affärsmodeller är att ha en stor Business Model Canvas på väggen och sedan fylla de olika segmenten med post-it-lappar. Att snabbt kunna flytta om, lägga till och ta bort gör det möjligt att snabbt ”testa” olika affärsmodeller.
Prototyping är också ett ypperligt sätt att bygga och demonstrera sina idéer för andra. Det kan handla om att använda lego, geometriska former eller andra byggklossar för att göra en enklare modell av ens idé. Detta är ett lekfullt och effektivt sätt att arbeta med sina idéer.
Vill du utmana din befintliga affärsmodell under några timmar? Hör av dig till oss, så berättar vi mer.
Bilden på silen är tagen från EOS Germany.